X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Historia

"Dar Pomorza" - kolebka na głębinie

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2018 07:00
- Uważam, że taką "kolebką" jest każdy żaglowiec. Im większy żagiel, tym bardziej majestatyczna "kolebka" - mówił Kazimierz Jurkiewicz, jeden z ostatnich komendantów "Daru Pomorza".
Audio
  • Audycja Heleny Cieślińskiej na temat "Daru Pomorza" (18.04.1966)
  • Audycja Miry Urbaniak i Marii Prucińskiej o "Darze Pomorza" (7.06.1984)
Dar Pomorza, foto: Artur Szejawikipedia
"Dar Pomorza", foto: Artur Szeja/wikipediaFoto: fot. Wikipedia

26 grudnia 1929, "Dar Pomorza" rozpoczął swoją długą służbę w polskiej flocie. Tego dnia, jeszcze jako "Pomorze", po raz pierwszy wypłynął pod polską banderą w morze.

Zanim stał się muzeum

Żaglowiec został zbudowany przed I wojną światową w 1909 roku w Hamburgu jako niemiecki statek szkolny. Otrzymał wtedy nazwę "Prinzess Eitel Friedrich”. W 1920 roku, statek przekazano Francji, jako część odszkodowań wojennych. Mimo licznych planów zagospodarowania, przestał on bezczynnie wiele lat w porcie St. Nazaire. W lutym 1927 roku fregatę wystawiono na sprzedaż.

W 1929 roku Komitet Floty Narodowej zakupił "Prinzess Eitel Friedrich" dla polskiej floty. Z racji, że większość kwoty jaką zapłacono za fregatę pochodziła od mieszkańców Pomorza, statek, który miał zastąpić wysłużony już szkolny żaglowiec "Lwów", przemianowano na "Dar Pomorza". 26 lipca 1930 roku "Dar Pomorza" wyruszył w pierwszą podróż pod polską banderą. Przez 51 lat służył jako statek szkoleniowy Państwowej Szkoły Morskiej.

Statek, którego nie opuściło szczęście

Ostatnim dowódcą statku był kapitan Tadeusz Olechnowski. Przyznawał on, że w ciągu licznych wypraw "Dar Pomorza" miał wiele szczęścia. – Obejmując dowództwo bałem się, że nas ono opuści, więc robiłem wszystko, żeby mu pomóc. Wprowadzałem drobne unowocześnienia, jak pasy bezpieczeństwa – dodawał. Zauważył że pomimo jego obaw szczęście pozostało z "Darem Pomorza" do końca.

Gratka nie tylko dla wilków morskich

W 1982 roku żaglowiec "Dar Pomorza" został przekazany do Centralnego Muzeum Morskiego. Już rok później 27 maja 1983 roku udostępniono go do zwiedzania jako statek-muzeum. Rocznie odwiedza go około 100 tysięcy zwiedzających.

Kapitan Kazimierz Jurkiewicz, pierwszy kustosz "Daru Pomorza", oprowadzając po statku w 1983 roku z westchnieniem wspominał swoje rejsy – Ta imponująca masa żagli kierowana wiatrem wprawia statek w ruch. Co to za uczucie… trzeba poety, żeby to opisał.

Marek Twardowski z Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, obecny kustosz w tym wyjątkowym muzeum mówił o szczegółach urządzonej we wnętrzu "Daru Pomorza" wystawy. – Podzielona jest na dwie części. Pierwszą stanowią teksty, plansze i zdjęcia. Przedstawiają historię statku, od chwili jego zbudowania w roku 1909. Druga część ekspozycji to swoisty skansen, przypominający, jak żyła i pracowała załoga.

Na statku zwiedzić można maszynownię, magazyn żagli, pomieszczenia oficerskie, kuchnię i oczywiście pokład, gdzie znajdują się stanowiska sterowe, kabina radiowa i nawigacyjna, a także 42 metrowe maszty.

Czytaj także

"Dar Pomorza" powrócił do kraju

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2012 06:00
24 października 1945 roku do Gdyni powrócił żaglowiec “Dar Pomorza”. Razem z fregatą do Polski przypłynęły także trzy okręty podwodne “Ryś”, “Żbik” oraz “Sęp”.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Który król polski ma najwięcej pomników? Jan III Sobieski

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2015 06:03
- Jan III Sobieski był wodzem wielkim. Kochał wojsko, na polu bitewnym odznaczał się niesłychanym refleksem, ale w polityce brakowało mu talentu – stwierdziła historyk dr Teresa Chynczewska-Hennel.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Złoto, szmaragdy i rubiny przyciągnęły do Środy Śląskiej setki poszukiwaczy skarbów

Ostatnia aktualizacja: 24.05.2013 07:00
- Prośbą i groźbą prokuratorzy i milicja odbierali ludziom najcenniejszy polski skarb, który przypadkiem odnaleziono w Środzie Śląskiej - mówił dziennikarz Paweł Lekki, z zamiłowania poszukiwacz skarbów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ołtarz Wita Stwosza - takiej szafy nie ma nikt na świecie

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2018 06:09
- To było wzruszające, kiedy po tylu latach szukania tego ołtarza, lęków o niego, nagle zobaczyłem przed sobą te wspaniałe rzeźby - wspominał moment odnalezienia ołtarza Wita Stwosza prof. Karol Estreicher.
rozwiń zwiń