X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Così fan tutte". Mozartowska opowieść o rozpustniku

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2018 14:37
Zapraszamy na transmisję z Teatro Regio w Turynie. W programie arcydzieło Mozarta i da Ponte.
Lucia Cirillo  Despina, Federica Lombardi  Fiordiligi, Annalisa Stroppa  Dorabella w spektaklu Cos fan tutte w Teatro Regio w Turynie
Lucia Cirillo – Despina, Federica Lombardi – Fiordiligi, Annalisa Stroppa – Dorabella w spektaklu "Così fan tutte" w Teatro Regio w TurynieFoto: Ramella&Giannese/Teatro Regio

"Così fan tutte" to przykład na to, jak ciężkie zadanie miewają historycy. Opery komiczne Wolfganga Amadeusza Mozarta rozwijają się bowiem wyraźnie od opery buffa, muzycznej farsy o korzeniach tkwiących w  commedia dell'arte ("Così"), przez dzieło o nielicznych, lecz poważnych akcentach ("Wesele Figara"), po opera semiseria ("Don Giovanni"). W istocie, opowieść o rozpustniku zawiera trzy partie komiczne i trzy poważne. Komiczne to Leporello, Mazetto i Zerlina, poważne to Donna Anna, Donna Elvira i Don Ottavio. Don Giovanni jest łącznikiem między tymi dwoma światami. W "Weselu" jest tylko jedna partia poważna, Hrabiny, ale pod maską farsy przekazywane jest ważkie naówczas przesłanie społeczne. "Così fan tutte" to beztroska farsa - i tylko fakt, że została skomponowana jako ostatnia z tej wielkiej triady psuje piękny obrazek historycznego rozwoju gatunku...

Wbrew pozorom "Così fan tutte" to opera trudna reżysersko. Istnieją zasadniczo dwa podejścia do realizacji scenicznej "Tak czynią wszystkie". Pierwszym jest staranne przebranie bohaterów, tak, aby uczynić ich rzeczywiście trudnymi do rozpoznania pod charakteryzacją. To czyni akcję prawdopodobną i przez to... no, głupią. Można też pójść na komediowy żywioł i poprzestać na drobnej zamianie rekwizytu lub części stroju: na przykład, zamiast przebierać bohaterów za Turków, można im kazać zamienić się marynarkami (tak jak w szóstym odcinku trzeciej części "Czarnej Żmii", gdy Blackadder i Książę Głupol zamieniają się marynarkami właśnie: Baldrick nie może ich wówczas rozpoznać!). To sprawia, że akcja jest nieprawdopodobna, niesamowicie śmieszna i... zaczynamy słuchać muzyki i poszukiwać drugiego dna w tej całej historii. Smutnej twarzy, ukrytej za maską klauna.

Czy zatem "tak czynią wszystkie"? Pesymista przyzna rację cynicznemu Filozofowi. Optymista nie będzie tego zdania, ale pozostanie mu nadzieja...

Krzysztof Komarnicki

Program:

Wolfgang Amadeus Mozart Così fan tutte

Federica Lombardi – Fiordiligi, Annalisa Stroppa – Dorabella, Andrè Schuen – Guglielmo, Francesco Marsiglia – Ferrando, Lucia Cirillo – Despina, Roberto de Candia – Don Alfonso, Chór i Orkiestra Teatro Regio w Turynie, dyr. Diego Fasolis (Turyn, Teatro Regio)

W przerwie zapraszamy na rozmowę Mileny Gąsienicy z Diego Fasolisem, Federicą Lombardi i Francesco Marsiglią.

***

Na "Letni Festiwal Muzyczny" w czwartek (5.07) w godz. 19.30-23.30 (początek transmisji o 20.00) zaprasza Andrzej Sułek.

bch/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Andrzej Chyra: trudno jest ujarzmić "Carmen"

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2018 13:00
- Ciężko jest się zbliżyć do Carmen z gołymi rękami, bo to postać opancerzona przez swoją mityczność. Jest zakodowana w rzeczywistości od koloru spódnicy, włosów, przez zakłady fryzjerskie i batoniki jej imienia - o swojej inscenizacji opery Bizeta opowiadał w Dwójce reżyser Andrzej Chyra.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Dobry nauczyciel to warunek kariery śpiewaka"

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2018 15:00
- Jestem wdzięczny mojej profesor Annie Radziejewskiej. Więź z nauczycielem bardzo pomaga nie tylko w kształceniu głosu, ale jest niezbędna w rozwoju śpiewaka jako osoby i artysty – mówił w Dwójce znakomity kontratenor Jakub Józef Orliński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Massimiliano Caldi: Włoch, który w Polsce czuje się jak w domu

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2018 15:55
Massimiliano Caldi został laureatem ważnej nagrody przyznawanej przez "Gazzetta Italia". Nagroda jest przyznawana ludziom sztuki, których związek z kulturą włoską i polską jest bardzo znaczący. Wśród laureatów jest też m.in. reżyser Krzysztof Zanussi.
rozwiń zwiń