X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Muzyka na przeżycie". Twórczość w cieniu wojny 30-letniej

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2018 08:00
- Utwory Heinricha Schütza miały dawać słuchaczom nadzieję mimo okrucieństw, których byli świadkami lub które ich dotykały. I taką właśnie wymowę ma program naszego koncertu - mówił w Dwójce Konrad Junghänel, szef grupy Cantus Cölln, która wystąpiła na festiwalu Actus Humanus. 
Audio
  • Konrad Junghänel o twórczości niemieckich kompozytorów w XVII wieku (Filharmonia Dwójki)
Grafika  Jacquesa Callota z cyklu Okropności wojny
Grafika Jacquesa Callota z cyklu "Okropności wojny"Foto: Wikipedia/domena publiczna

Samuel Scheidt 1200.jpg
Narodziny muzyki protestanckiej

Cantus Cölln zaprezentował w Gdańsku religijną muzykę niemieckich kompozytorów z XVII wieku. Dzieła te w dużej mierze powstawały pod wpływem traumy wojny trzydziestoletniej, która uczyniła z Europy piekło na ziemi. Konrad Junghänel wyjaśnił, że kompozytorzy próbowali swoją twórczością dać ludziom nadzieję. - Z jednej strony ich utwory odzwierciedlają trudy życia doczesnego, a z drugiej kuszą wizją szczęśliwego życia wiecznego po śmierci.

Dyrygent dodał, że twórczość niemieckich kompozytorów z tego okresu była bogata w głębokie, kontemplacyjne treści, które były zupełnym przeciwieństwem tego, co prezentowano w ówczesnej operze. - Teksty o wymowie religijnej towarzyszące muzyce, którą prezentujemy na naszym koncercie, są uniwersalne, bo dotyczą spraw, które niestety dotyczą każdego z nas. Te teksty, pochodzenia biblijnego lub liturgicznego, są według mnie o wiele głębsze, a co za tym idzie bardziej interesujące niż większość librett operowych.

W audycji Konrad Junghänel podzielił się ciekawą refleksją na temat wpływu pogody na twórczość włoskich i niemieckich kompozytorów. Artysta wspominał też złote czasy dla wykonawców muzyki dawnej. Jego zdaniem obecnie nad tym gatunkiem zbierają się czarne chmury.

***

Rozmawiała: Klaudia Baranowska

Gość: Konrad Junghänel, szef grupy Cantus Cölln

Data emisji: 13.12.2018

Godzina emisji: 20.44

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

bch/mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Vincent Dumestre: naukę muzyki zacznij, rysując instrument

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2017 10:00
- Na początek prosimy dzieci o zbudowanie instrumentów. Wycinają je z papieru, kleją, malują - opowiadał o "L’ecole harmonique" Vincent Dumestre, czołowy francuski wykonawca baroku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Leila Schayegh: granie w orkiestrze nie pasuje do mojej osobowości

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2018 17:06
- Pracując w orkiestrze Opery w Zurichu byłam częścią maszyny tworzącej wielkie projekty, ale nie mogłam się w tym odnaleźć. Lepiej czuję się na scenie, kiedy mogę przekazać słuchaczom to, co sama mam do powiedzenia – powiedziała Dwójce znakomita skrzypaczka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Actus Humanus. Filip Berkowicz: kontynuujemy odkrywanie zaginionych dzieł

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2018 10:16
- W cyklu "Polonica" o godz. 17.30 występują najwybitniejsi artyści, właściwie można powiedzieć pierwszy garnitur polskich wykonawców muzyki dawnej. Ten niezwykły repertuar przywracamy również podczas wieczornych koncertów gwiazd światowych - mówił szef artystyczny festiwalu Actus Humanus Nativitas. 
rozwiń zwiń