Radiowe Centrum Kultury Ludowej

Wszystkie drogi prowadzą do Libanu

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2025 08:00
Urodzony w Paryżu, wychowany w Libanie Charif Megarbane to prawdziwy obieżyświat. Mieszkał w Kenii, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Somalii, Francji, teraz swoim domem nazywa Lizbonę. Jest też niezwykle ciężko pracującym muzykiem. Na koncie ma ponad 100 albumów, nagrywanych po godzinach, pod rozmaitymi pseudonimami. Pod własnym nazwiskiem nagrywa od niedawna i tworzy odbitki Libanu i Lewantu, wypełnione tęsknotą i nostalgią.
Charif Magarbane z okładki najnowszej płyty Hawalat
Charif Magarbane z okładki najnowszej płyty "Hawalat"Foto: mat. pras.

„Hawalat” to trzeci album Charifa wydany w Habibi Funk, oficynie zajmującej się przede wszystkim reedycjami nagrań zapomnianych lub nieznanych na zachodzie legend muzyki arabskiej – od Maroka po Sudan. W tym towarzystwie, całkowicie współczesna, ale podbita retro zadumą muzyka Megarbanego sprawdza się doskonale. „Marzipan” sprzed dwóch lat był reminiscencją z jednej strony dziecięcych i młodzieńczych lat spędzonych w Bejrucie leczącym rany po wojnie domowej, a z drugiej pocztówką z lat świetności libańskiej stolicy. Oczywiście wyobrażonej, to odbicie odbicia, podkolorowane ciepłym, późnoletnim słońcem, koncepcyjnie bliskie do chillwave'u, ale osiągnięte innymi środkami, czerpiące z innych inspiracji, bliższe funkowi, surf rockowi i muzyce filmowej.

Na „Hawalat” Charif idzie dalej tą ścieżką, ale jednocześnie poszerza ją, patrzy na Liban z zewnątrz. Do i tak już bogatej mieszanki dodaje elementy muzyki brazylijskiej, neapolitańskiego funku, ścieżek dźwiękowych do francuskich filmów aranżowanych przez Jean-Claude'a Vanniera. Po raz pierwszy też nie robi wszystkiego sam. By podkreślić międzynarodowy charakter swojej muzyki i koncept hawala – wymiany między „ludźmi, miejscami, pokoleniami” i dynamiki między pozostaniem w diasporze, wygnaniem a „starym krajem” - Megarbane nie tylko nagrywał w kilku krajach, ale na tygodniową sesję zaprosił muzyków z Somalii, Tunezji, Włoch, Niemiec. Wreszcie, to pierwszy jego album, na którym gra prawdziwa, niesyntezowana, orkiestra.

Wszystko to przekłada się na prawdziwą podróż dookoła świata. Album rozpoczyna się od napędzanego somalijską partią gitary „Hanadi”, w którym śpiewa Sahra Gure (bez słów, co często w wywiadach podkreśla Charif), kończy się „Janą”, hołdem dla zmarłego w zeszłym roku wirtuoza kory Toumaniego Diabaté. Pomiędzy Megarbane porzusza się od podbitego klasycznym rapowym bitem „Al Bahriye” przez „Miramar” żywcem wyjęte z soundtracków Serge'a Gainsbourga po balladowe „Preamble to the Conclusion”, przywodzące na myśl z jednej strony brazylijską bossa novę, a z drugiej zaangażowany iberyjski folk z lat 70. Utwór tytułowy jest z kolei wycieczką w stronę arabskiego, przede wszystkim egipskiego disco z bogatymi smyczkowymi aranżacjami.

Choć ten sepiowy filtr jest nałożony na każdy utwór, Megarbanemu udaje się pułapki stania się zapatrzonym w chwalebną przeszłość rekonstruktorem. Jego dezynwoltura, brawura i swoboda w mieszaniu rozmaitych gatunków jest na wskroś współczesna. A jednocześnie lekka i zwiewna, idealnie wakacyjna.

Michał Wieczorek


Charif Magarbane

Hawalat

Habibi Funk Records 2025

Ocena: 3,5/5


***

Więcej recenzji - w naszym dziale Słuchamy.

 


Czytaj także

Hajda Banda / Гайда Банда. Pod muzycznym sztandarem pogranicza

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2022 16:00
Polsko-białoruska banda zdobyła w Konkursie Muzyki Folkowej trzecią nagrodę za żywiołową i muzycznie atrakcyjną interpretację repertuaru pogranicza polsko-białoruskiego, dodatkowo jest laureatem Nagrody Specjalnej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie oraz Nagrody „Burza Braw” – dowodu uznania publiczności! O jakiej bandzie mowa? Oczywiście o Hajda Bandzie!
rozwiń zwiń
Czytaj także

Premiera płyty „Hajda!” zespołu Hajda Banda/Гайда Банда

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2023 10:00
24 lutego nakładem Agencja Koncertowo-Wydawnicza Karrot Kommando ukaże się pierwsza płyta Hajda Bandy – „Hajda!”. Hajda Banda/Гайда Банда to białorusko-polska supergrupa wykonująca dawne tańce i pieśni z Podlasia, zachodniej Białorusi i Polesia.
rozwiń zwiń