Maria Wilczek-Krupa: Wojciech Kilar mówił, że jest jak doktor Jekyll i mister Hyde

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2023 13:00
- On sam mówił, że jest jak doktor Jekyll i mister Hyde, czyli że jest w nim sprzeczność, że jednocześnie jest na dwóch biegunach, na dwóch antypodach. I to jest jego jakiś wyznacznik jego osobowości, zarówno twórczej, jak i tej prywatnej - tak o Wojciechu Kilarze mówiła autorka jego biografii Maria Wilczek-Krupa.
1.09.2013 r., Wojciech Kilar odebrał w Kielcach pierwsza polską Nagrodę Pokoju
1.09.2013 r., Wojciech Kilar odebrał w Kielcach pierwsza polską Nagrodę PokojuFoto: Dawid Lukasik/Forum
  • 29 grudnia br. minie 10. rocznica śmierci jednego z najbardziej znanych współczesnych polskich kompozytorów - Wojciecha Kilara.
  • W przededniu rocznicy nasze studio odwiedziła Maria Wilczek-Krupa, autorka biografii "Kilar. Geniusz o dwóch twarzach".
  • W rozmowie biografka kompozytora podkreślała, jak bogatą i złożoną osobowość - prywatną i twórczą - miał Wojciech Kilar.

Kilar, Penderecki i Górecki

"Po prostu kocham orkiestrę, kocham muzyków i właściwie za każde wykonanie jestem wdzięczny" - mówił wybitny kompozytor i pianista Wojciech Kilar.

Był artystą wszechstronnym, współtworzył z Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Mikołajem Góreckim polską szkołę awangardy. W 1974 roku skomponował słynny poemat symfoniczny "Krzesany".

Muzyka filmowa: "Drakula" i "Pan Tadeusz"

Jest też autorem muzyki do wielu filmów polskich i zagranicznych m.in. do "Drakuli" Francisa Forda Coppoli, "Śmierci i dziewczyny" Romana Polańskiego i "Portretu damy" Jane Campion. I to właśnie muzyka filmowa przyniosła mu największą sławę, choć kompozytor podchodził do tej części swojej twórczości z dużym dystansem.

- Twierdził, że ona jest takim trochę bankomatem, że ma mu przynosić jakieś źródło dochodu. I powiedział mi kiedyś takie zdanie, że on co prawda napisał tej muzyki filmowej mnóstwo, to jest ponad 170 ścieżek dźwiękowych, jak naliczyłam. Jednak jakby to wziąć do kupy, jak mi to mówił, to może wyjdzie godzina dobrej muzyki. To było takie trochę kokieteryjnie, a na koniec stwierdził: "ale i tak przetrwa tylko Polonez z Pana Tadeusza" - mówiła Maria Wilczek-Krupa.

Faktem jest, że polonez Kilara wyparł kompozycję Ogińskiego i stał się najpopularniejszym utworem, do którego tańczą przyszli maturzyści.

Wojciech Kilar - człowiek pełen sprzeczności

Maria Wilczek-Krupa podkreślała, że balansowanie pomiędzy muzyką awangardową a filmową jest dla Kilara bardzo charakterystyczne i spójne z jego wielobarwną, pełną sprzeczności osobowością.

- On sam mówił, że jest jak doktor Jekyll i mister Hyde, czyli że jest w nim sprzeczność, że jednocześnie jest na dwóch biegunach, na dwóch antypodach. I to jest jakiś wyznacznik jego osobowości, zarówno twórczej, jak i tej prywatnej. Ja zatytułowałam swoją książkę "Geniusz o dwóch twarzach", ale tak naprawdę tych twarzy jest o wiele więcej i te sprzeczności stanowiły znak rozpoznawczy wszelkiego jego działania - wyjaśniała Maria Wilczek-Krupa.

Czytaj także:

Czym Stephen King zafascynował Kilara?

Jak dodała, sprzeczność ta ujawniała się również w głębokiej religijności z jednej strony, a z drugiej - w fascynacji horrorami i kryminałami. - Czytał dzieła św. Augustyna i św. Tomasza, a na drugiej półce w jego biblioteczce stoją kryminały Agaty Christie i najbardziej krwawe thrillery i horrory, Stephen King jest ulubioną postacią - mówiła.

- Sam mi opowiadał, że najpiękniejsza w filmach i książkach, w horrorach, jest zemsta. Im bardziej krwawa, tym lepsza - powiedziała biografka.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: Maria Wilczek-Krupa (autorka biografii "Kilar. Geniusz o dwóch twarzach")

Data emisji: 28.12.2023

Godzina emisji: 9.30

mgc

Czytaj także

Wojciech Kilar: "bawię się muzyką, instrumentami, dźwiękami"

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2023 05:45
- Miałem taki okres po studiach, w którym przez 5 lat nie napisałem żadnego samodzielnego utworu. Powrót do komponowania związany był z pracą w filmie, którą zacząłem przed rokiem 60. Zostałem jakby zmuszony przez film do komponowania i to mnie z czasem ośmieliło, bo zdałem sobie sprawę, że jednak jestem kompozytorem - mówił w 1971 roku w Polskim Radiu Wojciech Kilar. Dziś mija 10. rocznica śmierci tego wybitnego kompozytora.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Krzysztof Penderecki i Andrzej Chłopecki. "Nie znam na polskim gruncie podobnej relacji"

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2023 20:00
"Pasja do Pendereckiego" to tytuł najnowszego, czwartego tomu serii PWN przybliżającej najistotniejsze teksty wybitnego teoretyka i krytyka muzycznego Andrzeja Chłopeckiego. - Była to relacja bardzo długotrwała i różnorodna; dwie linie, które na początku biegły bardzo równolegle i w zbliżeniu, a potem zaczęły falować i oddalać się od siebie w jakimś przedziwnym kontrapunkcie - mówił w Dwójce w dniu 90. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego (23.11) Jan Topolski, współredaktor wydawnictwa.
rozwiń zwiń