Dwójka nad Wartą. Przyroda, historia, muzyka i... murale [ZOBACZ RELACJĘ]

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2021 17:00
- Warta jest największą rzeką Wielkopolski. W samym sercu naszego regionu jest Nadwarciański Park Krajobrazowy, które jest nieco inny, niż większość regionu, bo dolina rzeczna stanowi mozaikę niewielkich lasów i starorzeczy, czyli tego, co meandrująca Warta zostawiła po sobie. Są też wydmy i wysokie skarpy, z których ten piękny krajobraz można oglądać - mówił w Dwójce Piotr Basiński, krajoznawca i miłośnik nadwarciańskiej przyrody.
Warta. Widok na zamek w Pyzdrach
Warta. Widok na zamek w PyzdrachFoto: Shutterstock/Tomasz Wozniak

Posłuchaj
117:20 2021_08_21 15_00_00_PR2_Dwójka_na_miejscu.mp3 Rejs z Dwójką po Warcie (Dwójka na miejscu)

Warta to rzeka, którą warto poznać. Jest przecież – obok Wisły – wymieniana w hymnie Polski. Pośród rzek, znajdujących się w pełni w granicach naszego kraju, plasuje się na drugim miejscu. Łączy pięć krain geograficznych i ponad dwadzieścia miast, w tym Pyzdry, w której obrębie znajduje się Nadwarciański Park Krajobrazowy.

- To kraina przede wszystkim atrakcyjna dla wielbicieli ptaków. Wczesną wiosną można zobaczyć ogromne stada m.in. gęsi, które wykorzystują doliny Warty jako naturalną trasę przelotów z zimowisk na tereny lęgowe - wyjaśniał Piotr Basiński.

Czytaj też:

W dolinie Nadwarciańskiego Parku Krajobrazowego pojawiają się również czaple, jednak gość audycji zapewnił, że nie tylko. - Mamy sporo gatunków, szczególnie w okresie wylewania Warty na okoliczne łąki. Pojawia się też oczywiście ptak herbowy nadwarciańskiego parku, czyli czajka. Można zobaczyć również słynne bataliony, a także bociana białego, którego nie sposób przegapić.

Płynąc Wartą przez Pyzdry można również podziwiać… murale. Są niezwykłe, ponieważ przedstawiają historie związane z rzeką. - Te obrazy nie są tylko dziełem wyobraźni autorów, ale powstały na bazie autentycznych wizerunków mieszkańców Pyzdr, którzy tutaj żyli przed stu laty. Dzięki temu możemy zobaczyć sceny, jak mieszkańcy Pyzdr i okolicznych miejscowości spędzali czas nad Wartą - opowiadał Piotr Basiński.

Pyzdry - serce Wielkopolski:

[YouTube Dwójka - Program 2 Polskiego Radia​]

Łukasz Borowicz 1200.jpg
Wojciech Nentwig: z Łukaszem Borowiczem orkiestra będzie się wzbijać

W audycji przenieśliśmy się również do Poznania, gdzie spotkaliśmy się z Łukaszem Borowiczem, dyrektorem muzycznym Filharmonii Poznańskiej, i porozmawialiśmy o planach maestra związanych z objęciem tego stanowiska od najbliższego sezonu artystycznego. Dyrygent oprowadził nas też po swoich ulubionych - nie tylko muzycznych - miejscach w Poznaniu.

Odwiedziliśmy także, uznany za pomnik historii, poznański Ostrów Tumski. W odległe krainy przenieśliśmy się w Puszczykowie, w czasie spaceru po ogrodach i wnętrzach Muzeum-Pracowni Literackiej Arkadego Fiedlera.

Czytaj też:

Udaliśmy się też do zamku w Kórniku. Znajduje się tam najpiękniejszy zbiór posadzek i mebli z XIX wieku. Sprawdziliśmy, czy - zgodnie z legendą - "Biała Dama" schodzi z obrazu i udaje się na spacer po kórnickim Arboretum, w którym to zakończyliśmy naszą wędrówkę.

[YouTube Dwójka - Program 2 Polskiego Radia​]

Czytaj także

Jerzy Hoffman: Narew wywarła na mnie ogromne wrażenie [ZOBACZ RELACJĘ]

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2021 17:00
- Narew została uwieczniona przez kamerę Jerzego Wójcika w filmie "Potop". Człowiek bezlitośnie obchodzi się z przyrodą i nie za wiele mamy pejzażu czystego, w którym nie ma rzeczy współczesnych. A nad Narwią można zamknąć oczy i znaleźć się w przeszłości. Jeżeli ktoś nie zna tego szlaku albo chce znaleźć się poza zurbanizowanym światem i nie tylko poczuć ten zapach, ale niemal dotknąć przyrody, to jest właśnie takie miejsce - mówił w Dwójce reżyser Jerzy Hoffman.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dwójka nad Nysą Kłodzką. "W historii Gór Stołowych woda odegrała istotną rolę"

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2021 17:54
- W drodze pod Błędne Skały zatrzymaliśmy się w miejscu, gdzie płynący potok wyrzeźbił bardzo głęboką dolinę. To jest dowód na to, jak ważna dla Gór Stołowych jest woda. Ona wpływa na całą rzeźbę tego terenu - mówił w audycji "Dwójka na miejscu" Tomasz Mazur z Parku Narodowego Gór Stołowych.