Trening cukrzyka. Sprawdź, co możesz zrobić

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2021 20:00
Jakie dyscypliny sportu i z jaką intensywnością powinni ćwiczyć cukrzycy? Czy są ćwiczenia, z których najlepiej zrezygnować? 
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Montri Thipsorn/Shutterstock.com

Czytaj
kobiety fitness 1200.jpg
30 minut – tyle wystarczy by zrównoważyć siedzący tryb życia

Już prawie 6 proc. Polaków choruje na cukrzycę, a statystyki pokazują, że do 2030 roku ta liczba podwoi się. - Jeśli chodzi o tę chorobę to farmakologia jest najważniejsza, ale sport jest tuż za nią. Aktywność fizyczna przełamuje insulinooporność - przekonuje lek. medycyny sportowej Maciej Koźmiński. - Cukrzyca nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu, również na poziomie wyczynowym. Zawodnicy z cukrzycą typu 1. zdobywają nawet medale olimpijskie - podkreśla gość Czwórki.

Posłuchaj
17:35 CZWORKA/4 bieg - cukrzyca 08.01.2021.mp3 Aktywność fizyczna cukrzyka - co, jak i gdzie ćwiczyć? (4 Bieg/Czwórka)

Sprawdź
shutterstock kobieta wózek inwalidzki 1200.jpg
Sport w chorobie. "Nie daj się sparaliżować strachem"

Biegacz Piotr Wojtkowiak - choruje na cukrzycę i cały czas jest aktywny sportowo. - Zanim pójdę biegać, mierzę sobie cukier. Jeśli jest on na odpowiednim poziome, to dla mnie sygnał, że mogę rozpocząć trening - opowiada. - Znam już swój organizm, więc wiem, kiedy informuje mnie, że coś się z nim dzieje. Najpierw pojawia się zmęczenie, czasami zawroty głowy, drżenie rąk. Wtedy sięgam po przekąskę, bez której nie ruszam się na wybieganie.

Posłuchaj także:

Zobacz takżę
joga 1200.jpg
Joga w domu. "Intymne spotkanie z samym sobą"

Kiedy dowiedziała się, że ma cukrzycę, obraziła się na cały świat. Szybko jej przeszło, kiedy okazało się, że nie musi rezygnować ze zdrowego stylu życia, a nawet wyciągnąć z tego jeszcze więcej korzyści. - Joga, którą tak polubiłam, to jest "cukrzycowy trening" - przyznaje nauczycielka jogi Katarzyna Złotkowska. - Trzeba jednak pamiętać, że zbyt intensywne ćwiczenia wyniszczają nasze organizmy, a joga jest formą "łagodnego " ruchu.  

- Trening dla cukrzyka trzeba dobrze zaplanować - dodaje dr Maciej Koźmiński. - Nie można przystąpić do zajęć sportowych, kiedy poziom glukozy jest poniżej 120 ml/dl albo powyżej 250 ml/dl. 

***

***

Tytuł audycji: 4 bieg

Prowadzi: Piotr Galus

Goście: Katarzyna Złotkowska (nauczycielka jogi), Piotr Wojtkowiak (biegacz), lek. medycyny sportowej Maciej Koźmiński

Data emisji: 08.01.2021

Godzina emisji: 16.15

kul

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

(Nie)zdrowe napoje energetyczne. Sprawdź, co pijesz

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2021 13:34
- Napoje energetyczne charakteryzują się przede wszystkim wysoką zawartością cukru, ale także sodu i substancji pobudzających, m.in. kofeiny. Spożywanie ich w nadmiarze jest ogromnie niezdrowe - mówił dr hab. Piotr Rzymski, popularyzator dietetyki z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy grozi nam pandemia otyłości?

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2021 21:41
Zmniejszona aktywność fizyczna, brak motywacji do ćwiczeń, spędzanie czasu w domu, zajadanie stresu, częste posiłki - wszystko to sprzyja nadmiarowym kilogramom. Sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, sprzyja rozwojowi zaburzeń odżywiania - jedzeniu kompulsywnemu i nałogowemu. Czy po pandemii koronawirusa czeka nas pandemia otyłości? 
rozwiń zwiń