Kolory w psychologii. "Dzięki nim kontrolujemy swoje życie"

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2020 09:40
Czerwony jest uwodzicielski, czarny - tajemniczy i dyskretny, niebieski oznacza harmonię i wierność, a zielony - uspokaja. Chęć dożycia i działania to pomarańcz i żółć. Tymczasem, jak twierdzą psychologowie, kolor jest też zewnętrzną odpowiedzią na wewnętrzne stany, ma też znaczenie dla tego, jak jesteśmy odbierani przez innych. 
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Sergey Nivens/Shutterstock.com

Posłuchaj
shutterstock kobieta emocje psychologia RossHelen 1200.jpg
Psychologia pozytywna. Naukowa recepta na szczęście?

- Kolory to uniwersalny język, którym posługujemy się od urodzenia. To element komunikacji niewerbalnej, którą wszyscy się nawet nieświadomie porozumiewamy - tłumaczyła Alina Stasiak, która ekspertka ds. marki. - Nad kolorami, którymi się otaczamy, i w które się ubieramy warto mieć kontrolę, to pozwoli nam kreować własny, spójny wizerunek zgodnie z tym, jacy jesteśmy, w jakiej sytuacji się znajdujemy i jak chcemy być postrzegani.

Posłuchaj
38:25 2020_11_12-20-08-02_PR4_Psychologia.mp3 Jak działają na nas kolory? (Strefa Prywatna/Czwórka) 

kobieta szczęście radośc łąka przyroda 1200.jpg
Jak przyciągać dobre rzeczy? Trochę o filozofii szczęścia

- Czerwony jest specyficzny, w biznesie trzeba z nim uważać. Jest pobudzający, energetyczny, może przykuwać wzrok, ale wiąże się też z drapieżnością, seksualnością. Dopiero osoby na wyższych stanowiskach mogą sobie pozwolić na czerwień - tłumaczyła Alina Stasiak. - Czerwień działa na emocje, podnosi ciśnienie krwi. Ludzie, którzy go noszą lubią zwracać na siebie uwagę. Jeśli staramy się o pracę w branży kreatywnej - użyjmy go. Ale jeśli chcemy pokazać się jako osoba odpowiedzialna, pewna siebie na przykład podczas rozmowy kwalifikacyjnej w banku - załóżmy coś bardziej klasycznego. Jeśli chcemy pokazać, że jesteśmy dyspozycyjni - wybierzmy brąz. To kolor, który świadczy o pracowitości. Granatowy jest kolorem osób uporządkowanych. 

Czytaj także:


jan mela 1200.jpg
Jan Mela: w życiu ważne jest, by mieć dokąd wracać

We wnętrzach gastronomicznych najczęściej dominują żółty, czerwony. - Niedobre do jedzenia są zaś takie kolory jak niebieski czy zielony. Ludzie, którzy chcą schudnąć - przynajmniej w teorii - powinni używać takich naczyń - podkreślała Alina Stasiak. A jak tłumaczył Michał Kos, projektant graficzny, inaczej jest w social mediach i reklamie. - Tu z kolei dominują wyraziste barwy, jak fiolet, niebieski czy czerwień. Przyciągają one uwagę, motywują do szybkich reakcji - tłumaczył ekspert. - Jeśli chcemy uspokoić klienta, możemy użyć koloru zielonego.

Czytaj także:

Jak podkreślała Katarzyna Sobal, astrolog, kolory mają ogromny wpływ na nasz nastrój. - Emanujemy nimi w naszej aurze - tłumaczyła. Dzięki używaniu kolorów możemy wpływać na nasz aktualny stan - podkreślała. - Wystarczy, że zmienimy koszulę, dodamy kilka elementów wystroju mieszkania, by zmienić swój nastrój. Żeby jednak wiedzieć, czego potrzebujemy, musimy sami ze sobą popracować. Na przykład na pobudzenie chęci do życia i działania należy wybrać pomarańczowy. Z kolorami warto eksperymentować i wychodzić poza schematy. 

Posłuchaj także:

Kolor zielony najbardziej znany jest z właściwości odprężających. Kojarzy się z bogactwem i naturą. W promocji wykorzystują go marki innowacyjne, banki i instytucje ekologiczne, bo poza tym, że sprzyja rozluźnieniu, może kojarzyć się z symbolami szczęścia. Ale także osoby prywatne, na przykład dziennikarka Czwórki Marta Hoppe. - Noszę kolor zielony, bo dzięki temu, zwłaszcza jesienią, gdy wszyscy ubierają się na brązowo, dobre mnie widać. Staram się nim także otaczać na co dzień - tłumaczy swój wybór. Choć jak podkreślała, ten kolor wcale jej nie uspokaja. - Nie należę do osób spokojnych, ale być może, gdyby nie to, że otaczam się zielenią, byłabym jeszcze mniej spokojna - żartowała dziennikarka Czwórki.

***

Tytuł audycji: "Strefa prywatna"

Prowadzi: Jakub Jamrozek

Goście: Alina Stasiak (pasjonatka wizerunki i marki, zajmuje się też PR-em), Katarzyna Synal (autorka "Księgi symboli kosmicznych", astrolog, artystka, przedsiębiorca), Michał Kos (projektant graficzny)

Data emisji: 12.11.2020

Godzina emisji: 20.09

kd

Czytaj także

Jaki jest Twój chronotyp? Jesteś wilkiem czy delfinem?

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2020 09:36
6 rano, 14, a może 20? Która godzina jest najbardziej produktywna? Jak się okazuje, wszystko zależy od tego, jaki mamy chronotyp - a jest ich aż cztery i mogą być zmienne. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Porada online na uczelni - gdy łapie Cię kryzys i lęk

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2020 08:28
Polskie szkoły wyższe odnotowują duże zapotrzebowanie na oferowaną przez nie pomoc psychologiczną. Problemy z kondycją psychiczną zgłaszają i wykładowcy, i studenci wielu uczelni. 
rozwiń zwiń