Codzienny wysiłek fizyczny niezbędny dla naszego zdrowia

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2021 21:30
Światowa Organizacja Zdrowia przypomina, że także w czasie pandemii sport jest ważny, i niezbędny dla właściwego funkcjonowania - fizycznego i psychicznego. Tymczasem jak wynika z badań WHO - ponad 25 procent dorosłych i blisko 80 procent młodzieży, rusza się zbyt mało. Zalecaną dawką ruchu jest 2,5 do 5 godzin aktywności fizycznej tygodniowo. Dlaczego rezygnujemy z wysiłku fizycznego? Czy wystarczającą wymówką może być ograniczony dostęp do siłowni?
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/ tsyhun

otyłość shutter 1200 New Africa.jpg
Czy grozi nam pandemia otyłości?

Ważymy też coraz więcej, a otyłość to bardzo powszechna i poważna choroba cywilizacyjna. - Przez rok pandemii statystycznie Polak przytył prawie 2 kg, a osoby z nadwagą i otyłością przytyły jeszcze bardziej - mówi prof. Paweł Bogdański, kierownik Katedry Leczenia Otyłości Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. - Niestety unieruchomienie, przebywanie w domu, zwiększony lęk, stres, napięcie nie służą prawidłowym nawykom żywieniowym. Zajadamy stres, wybieramy niewłaściwą żywność, jednocześnie siedzimy coraz dłużej przed telewizorem i komputerem, przykuci do miejsca pracy, do sposobu edukacji i tyjemy.

Posłuchaj
16:07 Czwórka/Czat Czwórki - wysiłek fizyczny 11.03. 2021.mp3 W audycji rozmawiamy o kondycji fizycznej w czasie pandemii (Czat Czwórki/Czwórka)
 

Brak ruchu może być przyczyną poważnych konsekwencji zdrowotnych. Oprócz nadmiernie przeciążonego kręgosłupa, któremu nie służy siedzący tryb pracy, może powodować zmiany w naszym organizmie.

- Jesteśmy stworzeni do ruchu, jest takie powiedzenie, że musimy się ciągle ruszać, żeby odżywiać nasze stawy i mięśnie - tłumaczy lekarz fizjoterapeuta prof. Michał Dwornik z kliniki Rehapunkt. - Nasz organizm reaguje w różny sposób na ograniczenie ruchomości, nazywamy to akinezją, mamy zmiany w układzie nerwowym, krwionośnym, ale też w narządzie mięśni i układzie stawów i wiązadeł. Głównie dochodzi do spadku ukrwienia, przez co stajemy się mniej elastyczni i jesteśmy podatni na częstsze kontuzje. Cierpi nasz kręgosłup. Bezruch pogarsza elastyczność połączeń nerwowych, może łatwiej dojść do urazu, a siedząc, przeciążamy kręgosłup.

Czytaj także:

Jednak podczas pracy zdalnej, czy nauki możemy zadbać o zdrowie i kondycję. Dobrze robić przerwy najlepiej co 30 minut. Przejść parę kroków lub zrobić kilka ćwiczeń. - To w istotny sposób wpływa na metabolizm naszego organizmu, aktywuje układ naczyniowo-sercowy i ma niezwykle długą listę korzyści dla naszego organizmu - przekonuje prof. Paweł Bogdański.


shutterstock bieganie zima 1200.jpg
Zimowe treningi na świeżym powietrzu. "Warto się zmotywować"

Czytaj także:

Często jednak brakuje nam motywacji, żeby zadbać o kondycję fizyczną w wolnym czasie. - Nawet te osoby, które dużo trenowały, straciły motywację do indywidualnych treningów. W sytuacji, gdy siłownie są zamknięte zostali zostawienia sami sobie i wszyscy idą niestety z wagą do przodu - tłumaczy trener Kamil Kalka. - Jest mała garstka osób, które potrafią się zmotywować i ciężko w domu popracować. Jednak brakuje nam relacji, mamy zamknięte siłownie, odwołane miejskie biegi i to wszystko się przyczynia do frustracji i ciała, i duszy - dlatego nadwaga rośnie.

Jak wyjaśnia trener, wraz z pandemią zniknęły nasze cele dbania o kondycję, dla każdego inne: czy to ładna sylwetka na plażę, kaloryfer na wakacje, zdobycie medalu w biegu na 10 km, wyciśnięcie 100 kg na ławeczce w siłowni, czy rywalizacja. - Nie możemy sobie ich ustawić, ułożyć, zaplanować i to jest problem. Możemy się jednak sami zmotywować. Ja namawiam moich zawodników, żeby umawiali się na cele ze znajomymi i online wykonywali ćwiczenia na czas, sprawdzając, kto zrobi więcej pompek czy przysiadów. Takie małe cele, które doprowadzą do większego celu, czyli dobrego samopoczucia i wyglądu. Czas przewartościować swoje myślenie o sporcie. Trzeba bardziej myśleć o zdrowiu, a nie o sylwetce czy sześciopaku na brzuchu - dodaje

Czytaj także:

Trenerka crossfitu Marta Wawrzyńska poleca rozciąganie się w domu i umawianie choćby na 20-minutowe sesje stretchingowe online ze znajomymi. Przekonuje też do korzystanie z różnych kanałów społecznościowych, gdzie można znaleźć treningi, lub specjalnych aplikacji na smartfona, które umożliwią nam pracę nad swoją elastycznością i mobilnością.


*** 

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał przygotowała: Anna Depczyńska 

Goście: prof. Michał Dwornik (lekarz, fizjoterapeuta, klinika Rehapunkt),  Kamil Kalka (trener), Marta Wawrzyńska (trenerka crossfitu)

Data emisji: 11.03.2021

Godzina emisji: 15.08

aw

Czytaj także

Jak radzić sobie ze stresem w trudnych czasach?

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2020 19:00
Obawa o zdrowie swoje i najbliższych, niepewność ekonomiczna, poczucie osamotnienia, brak perspektyw i zmiany - wszystkie te czynniki sprzyjają przewlekłemu stresowi, którego doświadczamy od kilku miesięcy. Sprawdzamy, gdzie i w czym szukać dla siebie wsparcia i jak przywołać pozytywne emocje. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy grozi nam pandemia otyłości?

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2021 21:41
Zmniejszona aktywność fizyczna, brak motywacji do ćwiczeń, spędzanie czasu w domu, zajadanie stresu, częste posiłki - wszystko to sprzyja nadmiarowym kilogramom. Sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, sprzyja rozwojowi zaburzeń odżywiania - jedzeniu kompulsywnemu i nałogowemu. Czy po pandemii koronawirusa czeka nas pandemia otyłości? 
rozwiń zwiń