Polskie Radio
Section05

NASZ WYWIAD Wielicki: Everest nie był przyjemnością. To była wojna

- Byłem odmrożony, ale pomyślałem sobie, że dla Everestu mogę jakieś palce stracić. Wziąłem na wagę górę i moje straty i Everest wygrał. Nie wiem jak Leszek, ale ja czułem, że to jest moja misja, nie zadanie dla przyjemności, tylko jak na wojnie - mówi w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl Krzysztof Wielicki, który po akcji górskiej, w której brało udział dwudziestu wspinaczy, wraz z Leszkiem Cichym, zimą 1980 roku stanął na szczycie Mount Everestu.
Zobacz więcej na temat:  Mount Everest góry Krzysztof Wielicki Himalaje SPORT

Nieokreśloność tonalna

17 lutego 1847 r. w „Allgemeine Musikalische Zeitung” zamieszczona została recenzja kilku dzieł Fryderyka Chopina. Autorem był August Kahlert, profesor filozofii, urodzony i zamieszkały we Wrocławiu, znajomy Roberta Schumanna. Mimo, że należał do grona entuzjastów polskiego kompozytora, w jego recenzjach pojawiały się niekiedy dość ostre momenty krytyczne. Recenzując Poloneza-fantazję As-dur op. 61, stwierdził: „[…] nie możemy powstrzymać się od uwagi, że Chopin w rozkwicie sił najlepiej umiał ograniczać swoje wynalazki, trzymać je w cuglach. […] Pomysł, który rzucał, był niemal zawsze szczęśliwy, dlaczego tak bardzo gardził jego solidnym kształtowaniem, rozważnym rozwijaniem?” Autor recenzji analizując Poloneza-fantazję pod kątem „wędrówek harmonicznych”, pisał: „Cały utwór mieni się w szczególnej nieokreśloności tonalnej, która często ma u Chopina szczególny urok, jednak tym razem posuwa się bardzo daleko”. Zadaje więc tu pytanie o granice swobody tonalnej, przekroczenie której może „obrócić wniwecz powodzenie całej kompozycji”. (md)
Zobacz więcej na temat: 

Dziennikarz na ośmiu tysiącach – Oswald Rodrigo Pereira o Himalajach i filmach ekstremalnych

Oswald Rodrigo Pereira stworzył dla siebie dziennikarską specjalizację. Wszystko zaczęło się od Narodowej Zimowej Wyprawy na K2 2017/2018, na którą pojechał jako dziennikarz sportowy. Potem rzucił etat i postawił wszystko na jedną kartę. Dziś relacjonuje wyprawy w Himalaje, dokumentuje historie wspinaczy i sam mierzy się z granicami ludzkiej wytrzymałości.Jak wygląda codzienność dziennikarza na wysokości, gdzie każdy krok może być ostatnim? Jak filmuje się w strefie śmierci? I dlaczego, mimo ryzyka, wciąż tam wraca?
Zobacz więcej na temat: