X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Kultura

Grający tekst

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2009 10:43
Po wspólnej pracy nad filmem „Tlen” Karolina Gruszka i Iwan Wyrypajew ponownie zdecydowali się na współpracę. Efekty będzie można poznać już 9 października w Teatrze na Woli, kiedy odbędzie się premiera spektaklu „Lipiec”.
Audio

Iwan Wyrypajew pracę nad tekstem „Lipiec” zaczął tuż po zakończeniu zdjęć do swojego pierwszego filmu „Euforia”, który bardzo dobrze został przyjęty przez krytyków rosyjskich, ale i polskich (Grand Prix Warszawskiego Festiwalu Filmowego). Podobno, taki kontekst powstawania scenariusza, w ostatecznym kształcie nie pozostał bez znaczenia dla jego treści i formy. Dość szybko „Lipiec” uznany został za jeden z najważniejszych tekstów rosyjskich początku XXI wieku, a Wyrpajewa okrzyknięto współczesnym Dostojewskim. Równie szybko doczekał się realizacji teatralnych m.in. w Rosji i Niemczech, ale przez różnych reżyserów. O swojej własnej interpretacji, Wyrpajew myślał niemal od początku. Po dwóch latach sam zdecydował, że chce tego dokonać w warszawskim Teatrze na Woli. Dyrektor sceny przy Kasprzaka, Maciej Kowaleski, bez zastanowienia przyjął propozycję. Dlaczego jednak ta, a nie inna scena? Podczas spotkania z dziennikarzami, Wyrpajew wyjaśniał, że zależało mu na zaangażowaniu do głównej roli polskiej aktorki - Karoliny Gruszki. Były też inne powody. - Wszystkie dotychczasowe interpretacje były dość mroczne. – Zależy mi na tym, by, Lipiec” wskazał widzowi światło, które bije nawet z najczarniejszej historii- wyjaśniał Wyrypajew.

Fragmenty spektaklu i rozmowy z twórcami
 
 
''
Spektakl, w swojej formie i treści, może zaskoczyć polskiego widza. Mimo że bohaterem jest 60– letni mężczyzna, Wyrpajew zaznacza w didaskaliach, że monolog powinien być mówiony na scenie przez kobietę. Dlatego na pierwszym planie pojawi się Karolina Gruszka. Aktorka wyjaśniła dość enigmatycznie, że to nie ona będzie główną bohaterką spektaklu, tylko tekst sam w sobie. Siebie nazywała jedynie odtwórczynią tekstu. A Wyrypajew skomplikował wszystko jeszcze bardziej i dodał, że skoro w "Lipcu" gra sam tekst, dlatego bardzo ważne jest jego wykonanie. -  Cały nasz wysiłek idzie nie w kierunku formy reżyserskiej, ale tego, żeby to w odpowiedni sposób wykonać.
 
Ostatecznie Wyrypajew prowadzi bohatera sztuki tak, by odnalazł dom Boga „za czarnym lasem, a nie za piękną łąką”. Zagubiona dusza, która odnajduje samą siebie i znajduje w sobie więcej, niż samą siebie. Z piekła wznosi się do świata aniołów. „To jest tekst o tym, że każdy ma w środku coś dobrego i świetlistego i trzeba dawać sobie na wzajem szansę” – podsumowała Karolina Gruszka.

Premierowe wykonanie „Lipca” w Teatrze Na Woli 9 października, jednak pierwsze spektakle już kilka dni przed premierą. Kolejne spektakle odbędą się 10 i 11 października.
 
Reżyser zapowiada także interaktywnosć. Ma być obecny na każdym spektaklu i prowokować widzów do rozmowy.
 
 
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Lęk przed wolnością

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2009 11:00
Ingmar Villqist, jeden z najczęściej wystawianych na świecie polskich dramaturgów, specjalnie na zamówienie Teatru na Woli, napisał jednoaktówkę „Kompozycja w błękicie". Prapremierę spektaklu zaplanował na 28 marca.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Miłość w 2084 - WYGRAJ BILET

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2009 11:19
„Rok 1984” kojarzy się przede wszystkim z powieścią o totalitaryzmie. Młody reżyser Michał Siegoczyński zainspirowany tekstem George'a Orwella odkrył w nim silnie obecny wątek miłosny. Tak narodził się pomysła na spektakl „2084”, którego premiera odbyła się 21 lutego 2009 w Teatrze na Woli.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Żonglując stereotypami

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2010 15:48
"Ostatni Żyd w Europie" powraca do repertuaru Teatru na Woli. Wygraj podwójne zaproszenie!
rozwiń zwiń

Czytaj także

Z pamiętnika lekarki z warszawskiego getta

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2010 15:08
Aktorka Alina Świdowska zdecydowała się opowiedzieć o piekle wojny, które przeżyła jej matka Adina Blady-Szwajger. Premiera monodramu "I więcej nic nie pamiętam" odbędzie się dziś wieczorem w Żydowskim Instytucie Historycznym.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Grand Prix dla "Lipca"

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2010 10:29
Spektakl "Lipiec" w reż. Iwana Wyrypajewa zdobył Grand Prix na 45. Międzynarodowym Przeglądzie Teatrów Małych Form Kontrapunkt, który zakończył się w Szczecinie. W konkursie brało udział 16 spektakli, w tym po dwa belgijskie i niemieckie oraz austriacki.
rozwiń zwiń