Raport Białoruś

Białoruś: opozycja apeluje o wyłączenie rosyjskich kanałów

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2014 23:00
Opozycyjna Białoruska Chrześcijańska Demokracja wezwała władze, by zrezygnowały z rosyjskich stacji, jako źródła dezinformacji i propagandy. Rosyjska telewizja jest na Białorusi bardzo popularna.
Białoruś: opozycja apeluje o wyłączenie rosyjskich kanałów
Foto: Glow Images/East News

- Rosyjskie media już dawno przestały być środkami masowego przekazu, a przeistoczyły się w środki masowej dezinformacji i propagandy. Emitowane przez nie wiadomości nie tylko są ewidentnie zaangażowane, ale częściowo są też kłamstwem, którego celem jest usprawiedliwienie rosyjskiej agresji przeciw Ukrainie i narodowi ukraińskiemu. Wierzy w to kłamstwo także wielu białoruskich widzów - podkreśla BChD w oświadczeniu na swojej stronie internetowej.

Partia wyraża przekonanie, że doświadczenie wojny informacyjnej przeciw Ukrainie w każdej chwili może zostać wykorzystane również przeciw Białorusi, aby uzasadnić terytorialne, polityczne czy ekonomiczne roszczenia wobec niej.

BChD wzywa w związku z tym do zaprzestania emisji rosyjskich telewizji: Kanał 1, NTV i Rossija 1 itp. oraz proponuje wprowadzić zamiast nich do oferty kablówek telewizje ukraińskie, niezależną stacją białoruskojęzyczną Biełsat, która nadaje z Polski, i rosyjski niezależny kanał Dożd.

Niezależny analityk Aleksander Kłaskouski uważa postulat BChD za jak najbardziej słuszny, gdyż "mózgi Białorusinów są zupełnie bezbronne wobec codziennego ostrzału rosyjskich mediów", ale jego zdaniem nie ma on w obecnej sytuacji żadnej szansy na realizację.

Kłaskouski podkreśla, że białoruskie władze znalazły się obecnie "między młotem i kowadłem" i rozumieją zagrożenie ze strony Rosji, ale gdyby Aleksander Łukaszenka spróbował dziś wyłączyć rosyjskie kanały, Moskwa oskarżyłaby go o zdradę. - Dlatego władze wybierając między złym i gorszym decydują się nie drażnić rosyjskiego niedźwiedzia w nadziei, że Moskwa nie zdecyduje się na powtórzenie scenariusza aneksji wobec Białorusi - powiedział analityk w Radiu Swaboda.

Jego zdaniem władze Białorusi poczynią obecnie pewne kroki w kierunku propagowania kultury i języka białoruskiego i będą mniej naciskać na prasę niezależną.

Czerwcowy sondaż niezależnego ośrodka NISEPI wykazał, że ponad 60 proc. Białorusinów negatywnie ocenia ukraiński Euromajdan i odsunięcie od władzy prezydenta Wiktora Janukowycza, a pozytywnie odnosi się do aneksji Krymu przez Rosję. Również zdecydowana większość ankietowanych (65,5 proc.) uznała wydarzenia w obwodzie ługańskim i donieckim na wschodzie Ukrainy za "ludowy protest przeciwko nielegalnej władzy".

PAP/agkm

Informacje o Białorusi: Raport Białoruś, serwis portalu PolskieRadio.pl

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

”Nie doceniliśmy siły rosyjskiej propagandy. Jeśli nie będzie wolnych mediów, stracimy niepodległość"

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2014 23:00
Zdziwiłem się, kiedy bliscy znajomi uwierzyli w opowieści o banderowcach mordujących ludzi na Majdanie. Okazuje się, że propaganda serwowana na modłę Goebbelsa jest skuteczna. To odkrycie mnie poraziło. Tym bardziej trzeba wesprzeć media niezależne. Jeśli ich nie będzie, nie uda im się przekrzyczeć rosyjskiej propagandy, to stracimy suwerenne państwo - pisze białoruski opozycjonista Franak Wiaczorka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wolna Europa po rosyjsku? Biełsat oferuje swoje doświadczenie

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2014 18:00
- Telewizja w języku rosyjskim dla obszaru postradzieckiego miałaby przekazywać obiektywne informacje i stworzyć przestrzeń otwartej dyskusji. W tym sensie byłaby podobna do Radia Wolna Europa – powiedziała Agnieszka Romaszewska-Guzy, dyrektor Biełsatu. Jej stacja jest gotowa pomóc w tworzeniu tego medium.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Białoruś: telewizję Biełsat czekają kolejne procesy. Sąd Najwyższy anulował swój wyrok

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2014 13:21
Kolegium Sądu Najwyższego Białorusi unieważniło we wtorek 24 czerwca korzystny dla telewizji Biełsat wyrok w sprawie o rzekomo bezprawne używanie znaku towarowego Biełsat TV, którą wytoczył jej przez szef firmy BIEŁSATplus Andrej Bielakou.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sondaż: większość Białorusinów negatywnie ocenia ukraiński Euromajdan

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2014 14:32
Ponad 60 proc. Białorusinów negatywnie ocenia ukraiński Euromajdan i odsunięcie od władzy prezydenta Wiktora Janukowycza, a pozytywnie odnosi się do aneksji Krymu przez Rosję - wynika z opublikowanego we wtorek sondażu ośrodka NISEPI.
rozwiń zwiń

Czytaj także

20 lat dyktatury na Białorusi. "Winę ponosi Europa"

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2014 08:52
Aleksander Łukaszenka zniszczył instytucje demokratyczne, dławi wolności i prawa obywateli, gospodarczo i politycznie uzależnia kraj od Rosji - to niektóre z konsekwencji 20 lat autorytarnych rządów białoruskiego przywódcy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Białoruś: ulotki wzywające do pomocy dla Ukrainy i walki z Rosją

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2014 12:45
W ulotkach napisano, że rosyjsko-ukraińska wojna jest również wojną Białorusinów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Białoruska opozycja: do walki z Rosją wzywa Zianon Paźniak

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2014 12:45
Wiceszef Partii Konserwatywno-Chrześcijańskiej-BNF Juraś Bieleńki potwierdził w środę Radiu Swaboda, że akcję ulotkową, pomocy dla Ukrainy organizuje szef partii, odkrywca Kuropat.
rozwiń zwiń