X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Historia pewnej śpiewaczki

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2009 11:43
W Instytucie Orientalistycznym w Chicago otwarto właśnie niezwykłą wystawę opowiadającą o życiu jednej egipskiej śpiewaczki świątynnej.
Audio

W Instytucie Orientalistycznym w Chicago otwarto właśnie niezwykłą wystawę skupiającą się na życiu jednej egipskiej śpiewaczki świątynnej, żyjącej około 800 roku p.n.e.

Mimo że mumia śpiewaczki pełniącej swoje obowiązki w Świątyni Amona w Karnaku jest obecna w muzeum od dawna, tym razem można starożytną artystkę zobaczyć jako jednostkę, niemal stanąć z nią twarzą w twarz. Poznać kobietę, która jak większość z nas codziennie z rana opuszczała swój dom by udać się do pracy. Dzięki nowej wystawie możemy poznać jej życie, takim jakie było 2800 lat temu.

Mumia została zakupiona w 1920 przez archeologa Jamesa Henry’ego Breasteda i od tej pory znajduje się w kolekcji muzeum Instytutu Orientalistycznego w Chicago. Nigdy nie otwierano kartonażu (antropoidalnej trumny wykonanej z warstw płótna i gipsu), obawiając się zniszczenia dekoracji. Nie ma się co dziwić, gdyż dekoracje widniejące na sarkofagach z tego okresu należą do jednych z najpiękniejszych w całej historii sztuki egipskiej. Ostatnie wyniki badań, których dokonano dzięki użyciu supernowoczesnego komputerowego tomografu Philipsa, pozwoliły na bardzo dokładne prześwietlenie mumii. Wyniki tych badań oraz szczegółowe studia dotyczące całego życia Meresamun są tematem wystawy The Life of Meresamun: A Temple Singer in Ancient Egypt („Życie Meresamun: śpiewaczka świątynna w starożytnym Egipcie”).

Kosztowny sarkofag

Meresamun żyła za czasów XXII dynastii (około 945-715 p.n.e.). Ponieważ jej sarkofag został zakupiony, nic nie wiemy o jej grobowcu ani o złożonych tam dobrach. Dzięki zachowanej inskrypcji widniejącej na kartonażu poznajemy jej imię oraz funkcję, jaką pełniła w świątyni Amona. Styl, w jakim kartonaż został wykonany, wskazuje na XXII dynastię. Pierwotnie zapewne kartonaż był częścią zestawu składającego się z dwóch lub trzech antropoidalnych trumien, z których znana jest tylko ta. Ten rodzaj sarkofagów należał do kosztownych, zatem można sądzić, że Meresamun pochodziła z bogatej i wpływowej rodziny. Ponieważ nie zachowały się imiona jej rodziców, nie można prześledzić jej genealogii. Jej imię, które można przetłumaczyć jako „Amon ją kocha” może sugerować jej tebańskie pochodzenie. O jej pochodzeniu mówi także tytuł jaki nosiła. Nie należała bowiem do zwykłych śpiewaczek Amona. Była "Śpiewaczką we Wnętrzu Świątyni Amona", co oznaczało, że należała do elit społeczeństwa i towarzyszyła Najwyższemu Kapłanowi, gdy ten odprawiał codzienny rytuał przed Amonem.

 

Meresamun i inni muzycy w świątyni byli zorganizowani podobnie jak kapłani w cztery grupy, zwane od Greków fylami. Taka organizacja oznaczała, że służono w świątyni rotacyjnie, jedynie jeden miesiąc na cztery. Resztę czasu poświęcając na inne zajęcia.

Grupa naukowców z Instytutu Orientalistycznego w Chicago przyczyniała się do rekonstrukcji życia Meresamun, jak najbardziej to było możliwe dla starożytnego Egiptu. Dzięki temu zwiedzający wystawę są w stanie wyobrazić sobie, jak wyglądało życie nad brzegami Nilu 2800 lat temu. Kuratorem wystawy jest dr Emily Teeter z Instytutu Orientalistycznego z Chicago. Natomiast osobą odpowiedzialną za przeskanowanie mumii tomografem był dr Michael Vannier, profesor radiologii na Uniwersytecie w Chicago.

Pierwszy raz mumia była prześwietlana tomografem w 1991 roku, drugi raz latem 2008 roku z chwilą gdy uniwersytet nabył skaner nowej generacji Philips Healthcare Brilliance iCT. Meresamun była pierwszym „pacjentem” nowego aparatu. Nowe prześwietlenie wykryło na przykład wcześniej nie widoczne amulety umieszczone na mumii Meresamun. Jest ich tylko dwa i brak jakiejkolwiek innej biżuterii, co jest zaskakującym odkryciem przy mumii osoby o tej pozycji. Badania robione tomografem pozwoliły ujrzeć detale na temat stanu jej zdrowia oraz jej wyglądu. Śpiewaczka była dość wysoką jak na ówczesne standardy kobietą, mierzącą 167 cm. Zmarła w wieku 30 lat, prowadząc zdrowy tryb życia. Profesor Vannier uważa, że przyczyna jej śmierci nie mogła leżeć w jej stanie zdrowia, gdyż badania wskazują, że była zdrową, dobrze odżywioną kobietą. Dopuszcza ewentualnie wystąpienie infekcji lub inną przyczynę zewnętrzną.

Mumia na Facebooku

Kartonaż wraz z mumią Meresamun zajmuje centralne miejsce na wystawie. Multimedialna prezentacja pozwala zwiedzającym na obejrzenie wirtualnego odwinięcia mumii, która w rzeczywistości nigdy nie miała miejsca. Pozwala to jednak na wyobrażenie jak mumia została przygotowana. Ponadto zawansowana technika pozwoliła na rekonstrukcję wyglądu Meresamun.

 

Na wystawie prezentującej życie Meresamun zaprezentowano 71 obiektów mających przybliżyć jej życie. Jej obowiązki świątynne są zilustrowano poprzez wybór odpowiednich obiektów takich jak sistrum (rodzaj grzechotki), harfa, czy naczynia kultowe. Inne obiekty ilustrują rytualne czynności w których mogłaby uczestniczyć, takie jak kult zwierząt czy zasięganie porad boskich wyroczni. Sekcja poświęcona życiu codziennemu poza świątynią poświęcona jest także socjalnemu i prawnemu aspektowi praw kobiet w starożytnym Egipcie, a także temu, jakie profesje były dla nich dostępne. W tej sekcji znalazły się papirusy, odzwierciedlające prawne i socjalne prawa kobiet w starożytnym Egipcie. Jeden z nich zawiera spisany kontrakt na rentę roczną. Mówi, że w zamian za 30 sztuk srebra, które żona dała mężowi, jest on zobligowany wyposażać ją w określoną ilość srebra i zboża każdego roku.

Dzięki obiektom takim jak biżuteria, naczynia czy przybory toaletowe możemy sobie wyobrazić co Meresamun mogła posiadać w swoim domu. Religijne rytuały wykonywane wewnątrz domostw są zilustrowane poprzez obiekty powiązane z kultem przodków oraz z kultem płodności. Wystawa została otwarta 10 lutego, a potrwa do 6 grudnia bieżącego roku. Towarzyszy jej także sympozjum. Zainteresowani mogą nabyć katalog wystawowy, a użytkownicy Facebooka zaprosić Meresamun do grona swoich znajomych.

(ah)

Obejrzyj film na temat wystawy na stronie Instytutu Orientalistycznego:

http://news.uchicago.edu/news.php?asset_id=1539

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Czy Tutanchamon miał bliźniaczki?

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2008 10:16
Trwają badania dwójki dzieci pochowanych z faraonem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Brakujące fragmenty Kanonu Turyńskiego

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2009 11:36
Ponoć najciekawszych odkryć można się spodziewać w magazynach muzealnych... to prawda!
rozwiń zwiń

Czytaj także

Flinders Petrie

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2008 12:03
Egiptolog i archeolog, pionier systematycznej metodologii w nauce archeologicznej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zaginiona armia Kambyzesa

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2009 04:13
Archeolodzy odkryli szczątki 50 000 zaginionych żołnierzy perskiego króla Kambyzesa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Popiersie niezgody

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2009 05:28
Egipskie władze będą domagały się zwrotu słynnego popiersia królowej Nefertiti.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pierwsza grecka mumia

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2008 06:16
Grecy także dokonywali mumifikacji?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Spojrzeć Tutowi w DNA

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2010 03:38
O przyszłości współpracy archeologów i genetyków mówi Albert Zink, członek grupy naukowców, którzy jako pierwsi przebadali DNA Tutenchamona.
rozwiń zwiń