Nauka

Telewizja XXI wieku

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2010 16:57
W jakim kierunku podąży telewizja wobec rosnącej konkurencji ze strony internetu? Odpowiedzi szukaliśmy na konferencji PIKE 2010.
Audio
  • O telewizji wysokiej rozdzielczości opowiada Tomasz Żurański - prezes telewizji kablowej Vectra.
  • Jacek Kobierzycki z telewizji kablowej TOYA o trzecim wymiarze telewizji
  • Jak poszerza się ofertę programową - Janusz Arciszewski - prezes Aster
  • Co zmieniło się w transmisji satelitarnej na przestrzeni ostatnich lat - reportaż
  • Piotr Firan o technologii Blu-ray

To było prawdziwe święto mediów. Na 37. Międzynarodową Konferencję i Wystawę PIKE 2010 udał się Kuba Marcinowicz. Z plenerowego studia w Sopocie wraz z gośćmi „Czwartego wymiaru” oceniał m. in. przemiany, jakim ulega telewizja, by wyjść zwycięsko ze starcia z internetem.

Droga od SD do HD

– Płynnie przechodzimy od telewizji standardowej rozdzielczości (SD) do telewizji wysokiej rozdzielczości (HD) – ocenia Tomasz Żurański, prezes telewizji kablowej Vectra. Jak podkreśla, robimy to, by uzyskać lepszą jakość obrazu. Różnice w obrazie widać podczas oglądania kanałów przyrodniczych, sportowych, filmowych czy muzycznych. W mniejszym stopniu zauważyć je można w przypadku kanałów dziecięcych, gdyż kreskówki są mniej „wrażliwe” na różnice w standardach.

Tomasz Żurański zaznacza, że na rynku znajdują się telewizory HD Ready i Full HD, co u klientów może wywoływać konsternację. Okazuje się, że aby móc oglądać telewizję w jakości HD, należy kupić telewizor Full HD i, jak podkreśla gość Kuby Marcinowicza, znaleźć dostawcę sygnału telewizyjnego w tym standardzie.

Trzeci wymiar telewizji to nie telewizja trójwymiarowa

Telewizja staje się coraz bardziej interaktywna i konsekwentnie integruje się z internetem. Wynik tego procesu określamy mianem trzeciego wymiaru telewizji – wyjaśnia Jacek Kobierzycki z telewizji kablowej TOYA.  Zdaniem gościa „Czwartego wymiaru”, aby – wobec rosnącej atrakcyjności multimedialnych treści dostępnych w internecie – zatrzymać odpływ widzów sprzed telewizorów, operatorzy musieli zaproponować im rozwiązanie integrujące oba te media. – Stany Zjednoczone przegapiły swoje pięć minut i tam serwisy internetowe „przykryły” telewizje. My musimy zmienić styl i nie dopuścić do tego – podkreśla Kobierzycki. Na rynku coraz częściej pojawiają się więc telewizory pozwalające na korzystanie z zasobów sieci.

Jak wymyślić i sprzedać kanał tematyczny

Jak przyznaje Janusz Arciszewski – prezes firmy Aster, w tej chwili trudno byłoby wymyślić nowy kanał tematyczny. Już dziś oferty wielu kanałów się dublują. Gdyby mimo to ktoś chciał uruchomić całkiem nowy kanał tematyczny, musiałby posiadać spore zasoby finansowe i wpływ na operatorów, którzy, biorąc pod uwagę prognozy oglądalności i zapotrzebowanie rynkowe, mogą poszerzyć swoją ofertę o nowy kanał. – Natomiast kanały, które mają słabą oglądalność, wypadają z oferty lub obniżane są koszty ich odbioru – wyjaśnia Janusz Arciszewski.

Trwająca od 17 do 20 października 38. Międzynarodowa Konferencja i Wystawa PIKE 2010 jest jedną z najważniejszych krajowych imprez poświęconych mediom. W ramach konferencji odbyły się dyskusje dotyczące wyzwań stojących przed operatorami komunikacji elektronicznej, telewizji 3D, ekonomicznych perspektyw rynku komunikacji elektronicznej w trakcie przemiany cyfrowej i polskiego rynku kanałów telewizyjnych i reklam.

ap/ŁSz

Czytaj także

Komórka z alkomatem

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2010 16:40
Oprócz "rewolucyjnej" komórki na targach IFA w Berlinie wystawiono tysiące nowych gadżetów. Targi podsumowywał gość "Czwartego wymiaru".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Reklamy bardziej i mniej lubiane

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2010 13:55
Reklama porównawcza studzi entuzjazm odbiorcy, a nagość odwraca uwagę od produktu – wyjaśnia ekspert.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Teraz odchudzą nas na filmach

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2010 09:00
Każdą sylwetkę będzie można odchudzić, pogrubić, umięśnić, wydłużyć, tak jak na zdjęciu. I to wszystko bez większego wysiłku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Racjonalne kupowanie

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2010 14:41
"Ekoszyk" to ogólnopolska kampania, której celem jest zmiana naszych nawyków zakupowych na bardziej przyjazne środowisku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Czwarty wymiar" na konferencji PIKE2010

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2010 12:00
Byliśmy na jednej z najważniejszych w Polsce imprez dla mediów i o mediach. W Sopocie spotkali się szefowie stacji radiowych, telewizyjnych, operatorzy telekomunikacyjni i kablowi oraz producenci sprzętu RTV.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"W polskich mediach brakuje pluralizmu"

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2010 10:56
Polskie media zdominowane są przez rozrywkę, brakuje debat i ambitnych informacji, wiele uwagi poświęca się personalnym konfliktom - alarmuje Helsińska Fundacja Praw Czlowieka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

UPC połyka konkurenta: Aster

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2010 13:51
Firma UPC Polska, która oferuje telewizję, internet i usługi telekomunikacyjne, kupuje operatora telewizji kablowej i usług telekomunikacyjnych Aster.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dzień tylko dobrych wiadomości

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2010 20:41
Czołowy dziennik chorwacki "24 Sata" wydał numer wyłącznie z dobrymi wiadomościami.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Telewizja w internecie dla każdego

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2011 18:30
O przełomach technologicznych mówią eksperci zgromadzeni na Targach Elektroniki Konsumenckiej (CES) w Las Vegas.
rozwiń zwiń