X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Austria wciąż odkrywa to, co trzyma w piwnicy

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2017 20:00
– Rozliczenie Austriaków z wojenną przeszłością nastąpiło - z wielkimi oporami - dopiero pod koniec lat 80. – mówiła Monika Muskała, autorka książki o artystach rozdrapujących austriackie rany.
Audio
  • Austria wciąż odkrywa to, co trzyma w piwnicy (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Kadr z filmu Ulricha Seidla W piwnicy
Kadr z filmu Ulricha Seidla "W piwnicy"Foto: materiały prasowe

miedzy-placem-bohaterow-a-rechnitz-austriackie-rozliczenia.jpg

– Austriacy po wojnie natychmiast schowali się w bajkę, w mit habsburski wyrażany m.in. filmami o cesarzowej Sissi – zauważyła Monika Muskała, która w publikacji "Między »Placem Bohaterów« a »Rechnitz«. Austriackie rozliczenia" opisuje, jak w tekstach np. Thomasa Bernharda i Elfriede Jelinek oraz w filmach Ulricha Seidla na światło dzienne wyciąga się to, o czym w Austrii nie mówiło się przez dziesiątki lat, o czym chciano zapomnieć i co próbowano zamaskować fałszywym obrazem własnej historii.

Autorka książki mówiła w Dwójce m.in. o tym, na ile trafnie austriacką mentalność opisuje metafora piwnicy (nie tylko w kontekście przerażającej sprawy Josefa Fritzla), o ambiwalentnych reakcjach, jakie wywołał Bernhard swoją sztuką "Plac Bohaterów" i o fali antysemityzmu w Austrii pod koniec lat 80., która miała związek z pewnym dyplomatycznym skandalem międzynarodowym.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Jacek Wakar

Gość: Monika Muskała (autorka książki "Między »Placem Bohaterów« a »Rechnitz«. Austriackie rozliczenia")

Data emisji: 7.03.2017

Godzina emisji: 18.00

mc/mg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Isabelle Huppert odkleja etykietę "Pianistki"

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2017 20:00
- Film Hanekego na wiele lat określił jej aktorskie emploi, wydaje mi się, że w "Elle" ona umyka z tej szufladki - mówił o roli ikony francuskiego kina w nowym dziele Paula Verhoevena krytyk Piotr Czerkawski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"3 x Mrożek", ksenofobia i dialogi o strachu

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2017 19:30
- To przedstawienie jest zmierzeniem się z tematem, który staje się po tylu latach znów aktualny. W tekstach Mrożkach widać nasze lęki, obawę przed światem, ksenofobię i wieczne poszukiwanie kogoś, kto może nam zagrażać – zauważył Jerzy Schejbal, opowiadając o spektaklu "3 x Mrożek" w Teatrze Polskim w Warszawie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dlaczego nie gra się dziś sztuk Vaclava Havla

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2017 17:10
- Dramaty Havla nie odwołują się do końca do naszych czasów - mówił w Dwójce reżyser Feliks Folk. - Uważam, że one czekają na nowe odczytanie, bo ich problematyka jest jednak ponadczasowa - odpowiadał tłumacz Andrzej Jagodziński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Groteska, mrok i dystans. Listy Samuela Becketta

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2017 20:00
– Najlepszym słowem opisującym jego podejście do świata jest "autoironia" – mówił pisarz Antoni Libera, tłumacz dramatów Becketta, a także adresat kilku jego listów.
rozwiń zwiń