Polskie Radio
Section05
astronomia

Pierwsza gwiazdka w Wigilię: gwiazda, kometa czy planeta? Czego wypatrywać na niebie?

Jedną ze świątecznych tradycji jest wypatrywanie pierwszej gwiazdy na niebie. Nierzadko jest jednak tak, że najjaśniejszym punktem na niebie wcale nie jest gwiazda, lecz planeta. Tak będzie na przykład w tym roku. Co konkretnie będzie tą symboliczną "pierwszą gwiazdką"? I gdzie jej szukać na niebie?
Zobacz więcej na temat:  Trójka Wigilia Boże Narodzenie astronomia niebo gwiazdy święta Witold Lazar

"Tych wspaniałości nie widział nikt przede mną". Galileusz ogląda kosmos przez teleskop

Wbrew legendom Galileusz nie wynalazł teleskopu, nie był też pierwszym, który użył tego przyrządu do obserwacji astronomicznych i z jego pomocą odkrył nowe zjawiska na niebie - jednak jako pierwszy w historii opublikował wyniki swoich badań i opisał je zupełnie nowym stylem: zwięzłym i rzeczowym, a przy tym zrozumiałym dla każdego (o ile znał łacinę).
Zobacz więcej na temat:  Galileo Galilei HISTORIA Wenecja Włochy Padwa astronomia NAUKA odkrywcy matematyka Kościół Kościół katolicki układ słoneczny księżyc wynalazek wynalazcy

Obserwatorium Cerro Armazones - polska placówka w Chile może zrewolucjonizować naukę

Cerro Armazones, polskie obserwatorium astronomiczne na pustyni Atakama w Chile otwiera podwoje. Docelowo sześć nowoczesnych teleskopów położonych na wysokości 2817 m n.p.m., z ponad 340 bezchmurnymi nocami w ciągu roku i z doskonale stabilną atmosferą, ma pozwolić skalibrować kosmiczną skalę odległości. - To niewątpliwie jedno z największych osiągnięć polskiej astronomii - ocenia prof. Rafał Moderski, dyrektur Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN, które będzie zarządzać obiektem.
Zobacz więcej na temat:  Dorota Truszczak Maciej Kurzajewski astronomia Chile Cerro Armazones obserwatorium obserwatorium Cerro Armazones kosmos Wszechświat

Najszybsze ze "spadających gwiazd" - Leonidy na listopadowym niebie

W atmosferę ziemską wpadają z rekordową prędkością ponad 70 km/s, a szczyt ich aktywności wypada w nocy z 17 na 18 listopada. Leonidy będzie można zaobserwować na listopadowym niebie. Kiedy warto popatrzeć w górę? Szczegóły wyjaśnił w Trójce popularyzator nauki Rafał Grabiański z portalu "Urania – postępy astronomii".
Zobacz więcej na temat:  astronomia kosmos spadające gwiazdy Tomasz Miara Trójka Rafał Grabiański

Misja PROBA-3. Czy umożliwi zbadanie korony słonecznej?

PROBA-3 to misja Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) polegająca na wystrzeleniu dwóch satelitów, które będą tworzyć jedną sztywną platformę orbitalną. Satelity będą poruszać się jeden za drugim - zsynchronizowane z milimetrową dokładnością - i tworzyć teleskop o długości 150 metrów. Celem jest obserwacja korony słonecznej.
Zobacz więcej na temat:  kosmos astronomia astronautyka Polska Akademia Nauk esa Dorota Truszczak Piotr Orleański słońce korona słoneczna Aleksander Urbaniak

Misja PROBA-3. Czy umożliwi zbadanie korony słonecznej?

PROBA-3 to nazwa misji Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), w której Polska ma znaczący udział. Misja ta polega na wystrzeleniu dwóch satelitów, które będą tworzyć jedną sztywną platformę orbitalną. Satelity będą poruszać się jeden za drugim - zsynchronizowane z milimetrową dokładnością - i tworzyć teleskop o długości 150 m.

Prof. Marek Abramowicz. Z Wrocławia w świat ku wszechświatowi

Bohaterem "Zapisków ze współczesności" był w tym tygodniu uznany na świecie polski naukowiec - astrofizyk, prof. Marek Abramowicz, który zajmuje się m.in. teorią względności i badaniem czarnych dziur. Jak opowiedział w Dwójce, początki jego naukowej drogi były dość skromne. - Ja chciałem studiować w Warszawie. Tam astrofizyka była wtedy na światowym poziomie, zresztą tak jest do dzisiaj. Natomiast astrofizyka we Wrocławiu była dość prowincjonalna.
Zobacz więcej na temat:  Dwójka fizyka astronomia kosmos Jakub Kukla