X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Nowe baterie będą 11 razy pojemniejsze niż ogniwa litowo-jonowe

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2009 14:13
W budowie nowatorskich akumulatorów ma pomóc grant 5,13 mln dolarów.
Audio

Nieduża firma Fluidic Energy założona na Arizona State University planuje budowę baterii nowego typu, których pojemność będzie 11 razy większa niż baterii litowo-jonowych. Co więcej koszt produkcji nowych ogniw to tylko jedna trzecia kosztów produkcji akumulatorów li-ion. W zrealizowaniu planów i uruchomieniu produkcji naukowcom ma pomóc grant z  Departmentu Energii Stanów Zjednoczonych, w wysokości 5,13 milionów dolarów.

Ogniwa „Metal-Air Ionic Liquid” zaprojektował profesor inżynierii materiałowej Uniwersytetu Stanowego w Arizonie Cody Friesen. On również, razem z innymi naukowcami, założył firmę Fluidic Energy, która miałaby takie baterie zbudować. Kluczem do nowej technologii magazynowania energii jest to, że jako elektrolity wykorzystywane są  ciecze jonowe. Rozwiązanie takie mogłyby pomóc w przezwyciężeniu niektórych istotnych problemów poprzednich typów baterii metalowo-powietrznych. W przeszłości akumulatory takie budowano zwykle z elektrolitów na bazie wody, ale ze względu na parowanie wody, baterie przedwcześnie się rozładowywały.

Ciecze jonowe to płynne w temperaturze pokojowej sole. Ich zaletą jest to, że nie parują. W porównaniu do wody, takie ciekłe elektrolity są bardziej lepkie, ale wystarczająco dobrze przewodzą prąd elektryczny. Wyzwaniem będzie znalezienie niedrogich cieczy jonowych, które sprawdzą się w nowych, wysokowydajnych bateriach. Zespół prof. Friesena ciągle bada różne rozwiązania – nie opracowano jeszcze konkretnego elektrolitu.

Nowe baterie metalowo-powietrzne oprócz dłuższego czasu pracy mają też inne zalety. Akumulator charakteryzuje się lepszą stabilnością elektrochemiczną, co oznacza, że możliwe stanie się wykorzystanie materiałów, które posiadają większą gęstość energii niż cynk. Friesen i jego zespół badawczy liczy na osiągnięcie gęstości energii w zakresie od 900 do 1600 watogodzin na kilogram. - Taka gęstość sprawi, że pojazdy elektryczne będą mogły pokonać od 650 do 800 kilometrów na jednym ładowaniu - zaznacza profesor. Gęstość energii w dziś stosowanych ogniwach nie przekracza 160 Wh/kg.

Ważnym rozwiązaniem jest także porowate rusztowanie elektrody. Taka budowa zapobiegać ma powstawaniu krystalicznych struktur – dendrytów – które występują na elektrodach podczas ładowania, ograniczając liczbę cykli ładowania i zmniejszając żywotność akumulatora.

- Nie twierdzę, że mamy już gotowe przełomowe baterie, ale jeżeli nam się uda, to rzeczywiście będziemy musieli zmienić nasz sposób myślenia o magazynowaniu energii – dodaje Friesen.

Przemysław Goławski

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Biała Koza uratuje drzewa

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2010 11:03
Japońska maszyna zamienia niepotrzebny biurowy papier na potrzebny papier toaletowy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nano-bateryjka

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2010 13:47
Naukowcy ze słynnego MIT odkryli nowy sposób wytwarzania energii. A to we współczesnej nauce niezwykle rzadkie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zasilanie świetlne zamiast słonecznego

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2009 13:24
Już niebawem telefony naładujemy każdym źródłem światła.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prąd z powietrza i wody

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2010 16:01
Dzięki innowacyjnemu podejściu stworzono tanie, bezpieczne i łatwe w uzupełnianiu paliwa ogniwo.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polacy wyróżnieni za konstrukcję eko-wyścigówki

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2010 10:34
Bolid zbudowali studenci z Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Spalanie śmieci

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2010 16:52
Wszędzie jest tak samo – zimą smród z kominów, latem smród ze śmieci palonych w ogniskach przy domach, sklepach, hurtowniach...
rozwiń zwiń

Czytaj także

Baterie dla Sokołowska

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2010 16:53
Od 2007 roku Fundacja Sztuki Współczesnej „In Situ” odbudowuje dawne Sanatorium w Sokołowsku k. Wałbrzycha...
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dopłaty do termomodernizacji

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2010 16:51
Do rozdysponowania jest około 3 miliardów złotych...
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mydło oczyści nanościeki

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2010 15:13
Polscy naukowcy opracowali nowatorską metodę lokalizowania i usuwania nanozanieczyszczeń.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Elektryczne Katowice

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2010 13:00
Katowice znalazły się w dziesiątce europejskich miast, których doświadczenia mają pomóc w rozwoju elektrycznych samochodów i odpowiedniej dla nich infrastruktury.
rozwiń zwiń