X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Historia

Stanisław Kierbedź - wybitny budowniczy mostów

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2019 05:45
Do dziś korzystający z mostu Śląsko-Dąbrowskiego w Warszawie przejeżdżają na ponad stuletnich filarach wzniesionych według projektu Kierbedzia. - Późniejsze mosty paryskie są inspirowane mostem zaprojektowanym przez tego inżyniera - mówił prof. Wojciech Radomski.
Audio
  • Audycja Krystyny Mar z cyklu "Świat, w którym żyjemy. Galeria polskich inżynierów" poświęcona Stanisławowi Kierbedziowi z udziałem inż. Jerzego Jasiuka i prof. Wojciecha Radomskiego (15.12.1994)
Stanisław Kierbedź, fot. Jan Mieczkowski, źr. Wikimedia Commonsdp
Stanisław Kierbedź, fot. Jan Mieczkowski, źr. Wikimedia Commons/dp

120 lat temu zmarł Stanisław Kierbedź, inżynier, pionier budowy żelaznych  mostów kratowych.
Zdolny budowniczy rozpoczynał swoją inżynieryjną karierę jako dydaktyk. Wykładał w Głównej Szkole Inżynieryjnej w Petersburgu. Miał za sobą pewne prace praktyczne, brał udział przy budowie Kanału Widawskiego, ale miał też możność zobaczenia najbardziej oryginalnych i wartościowych prac w Europie Zachodniej.

Karkołomne zadanie
Jego roczna podróż poskutkowała około tysiącstronicowym raportem. Kierbedź coraz bardziej skłaniał się ku pracy praktycznej, z dydaktyki zrezygnował w 1849 roku. Wcześniej, w 1842 wystąpił z pomysłem zbudowania pierwszej stałej przeprawy na Newie. Przedsięwzięcie było tyleż pionierskie, co karkołomne.


Most na Newie siedmioprzęsłowy z żelaza lanego projektu Stanisława Kierbedzia, źr. Wikimedia Commons/dp 
Most na Newie siedmioprzęsłowy z żelaza lanego projektu Stanisława Kierbedzia, źr. Wikimedia Commons/dp

- Lody, które spływały z jeziora Ładoga, jak również fale morskie, które powodowały cofanie się rzeki w pewnych sytuacjach od strony Zatoki Fińskiej. Wszystko to powodowało duże parcie wody i lodu na most, do tego jeszcze trzeba dodać, że rzeka używana była do żeglugi - opisywał warunki, w jakich przyszło Kierbedziowi stawiać most inż. Jerzy Jasiuk, były dyrektor Muzeum Techniki w Warszawie, gość audycji Krystyny Mar z cyklu "Świat, w którym żyjemy. Galeria polskich inżynierów". -Ta budowa faktycznie ugruntowała pozycję Stanisława Kierbedzia jako znakomitego inżyniera, on już przedtem był człowiekiem znanym, mimo że  był inżynierem stosunkowo młodym, miał 32 lata jak wystąpił z tym projektem.

Połączył Warszawę z Pragą

W historię Polski Kierbedź wpisał się jako konstruktor i budowniczy pierwszej stałej żelaznej przeprawy przez Wisłę - mostu Aleksandryjskiego (od cara Aleksandra II), choć warszawiacy woleli nazywać przeprawę nazwiskiem inżyniera. Otwarcie mostu zbiegło się w czasie z upadkiem powstania styczniowego.

- Kierbedź był carskim generałem w służbie cywilnej, ale opinię miał dobrą, społeczeństwo nie potępiało go za to, żył spokojnie, społeczeństwo miało zrozumienie dla jego wiedzy i talentu - mówił drugi gość audycji prof. Wojciech Radomski, Dyrektor Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej. - Otaczał się Polakami, na budowach na ogół pracowali Polacy.

Sam udział w budowie był jednak zdaniem Wacława Sternera odbierany jako zdrada narodowa. Więcej o budowie mostu Kierbedzia przeczytaj i posłuchaj tutaj.

W 1889 inżynier postanowił wycofać się z życia zawodowego i osiąść w Warszawie. Zmarł dziesięć lat później, 14 kwietnia.
Posłuchaj audycji poświęconej jednemu z najzdolniejszych polskich inżynierów XIX wieku.

 

bm

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Powstanie styczniowe - zbrojny bunt Polaków

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2019 08:00
- Wybuch powstania jest zawsze aktem desperacji, oznacza, że wyczerpano wszelkie inne możliwe środki walki politycznej o własny byt narodowy, a sytuacja, w której naród się znajduje jest po prostu nieakceptowalna - mówi historyk prof. Michał Klimecki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Most Kierbedzia - propagandowa przeprawa

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2017 06:22
Przez ponad 250 lat oba brzegi Wisły nie były połączone. Dlaczego zatem pierwsza stalowa przeprawa nie była dobrze przyjmowana przez samych warszawiaków?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Powstanie Styczniowe zwycięstwem pomimo klęski

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2015 05:26
- Walczyliśmy półtora roku i była to walka Dawida z Goliatem. Można powiedzieć, że ten polski Dawid w jakimś sensie odniósł zwycięstwo - mówi o Powstaniu Styczniowym Andrzej Sowa.
rozwiń zwiń