Historia

Zbigniew Dłubak. "Sztuka to filozofowanie nad światem"

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2023 05:38
Jeden z najważniejszych fotografów polskiej powojennej awangardy był konsekwentnym propagatorem idei, że fotografia w wielu swoich przejawach, nie tylko w autorskich czy eksperymentalnych, może być częścią sztuki. Artysta urodził się 26 kwietnia 1921 roku w Radomsku.
Zbigniew Dłubak
Zbigniew DłubakFoto: Irena Jarosińska/Forum

- Sztuka zadaje pytania o stosunek człowieka do rzeczywistości. To, co mnie interesuje w sztuce, to są jej możliwości pewnego rodzaju filozofowania nad światem - mówił Zbigniew Dłubak w Polskim Radiu. 

Artysta wyjaśniał, że przekraczanie granic sztuki rozumie jako przekraczanie konwencji przyjętych przez sztukę, a nie np. działalność wymuszoną sytuacją polityczną. Dlatego w latach 50. nie odwrócił się od sztuki, ale zajął się czymś innym. - Postanowiłem zacząć jakby od początku i fotografowałem pejzaże, fragmenty miasta, ludzi, ale nie wystawiałem, pracowałem dla siebie - wspominał.

Kobiecy akt elementem sztuki

Pozostał on Głównym motywem w jego twórczości fotograficznej od 1958 roku były kobiece akty. W 1967 roku powstała instalacja "Ikonosfera I". To zbudowany z odbitek fotograficznych labirynt. Fotograf eksponował nakładające się na siebie fragmenty kobiecego ciała. W części dalszej były prezentowane akty i zdjęcia jego najbliższego otoczenia - mieszkania i sprzętów należących do pracowni.

- Jako mężczyzna reaguję w bardzo specyficzny sposób. Kiedy robiłaby to kobieta, to zdjęcia byłyby prawdopodobnie zupełnie inaczej zrobione - mówił. - Bo fotografia musi być zobaczona, przeżyta, zaakceptowana bądź odrzucona i wtedy powstaje przeżycie artystyczne.

W 1968 roku powstała "Ikonosfera II", a w "Ikonosferze III" Dłubak zaprezentował zdjęcia kobiecych pleców na tle płaskiej ściany. Kobiety w różny sposób układały dłonie, a każdy taki gest miał swoje znaczenie. Wyjaśniał, że fotografie niosły ze sobą ładunek symboliczny.

- Ładunek symboliczny powstaje miedzy oglądającym a obrazem - zaznaczał. Podkreślał, że komunikacja z odbiorcą jest zasadniczą sprawą w odbiorze sztuki. Bo sztuka musi mieć odbiorcę. - Obraz przechowywany w magazynie nie ma żadnej wartości, ma tylko potencjalną wartość - mówił.

Posłuchaj
28:00 w obiektywie-giza.mp3 Zbigniew Dłubak opowiada o jego twórczości i koncepcji sztuki w audycji "W obiektywie" autorstwa Hanny Marii Gizy (PR2, 12.05.2003)

Teoria świata według Zbigniewa Dłubaka

Zbigniew Dłubak oprócz fotografii był także malarzem i teoretykiem sztuki. Według jego koncepcji obraz świata składa się z różnic i kontrastów, a nie z podobieństw. - Z jednej strony uważał, że sztuka niezależna posługuje się swoim własnym językiem i miał bardzo modernistyczną koncepcję sztuki. Z drugiej strony, zawsze bardzo zależało mu na odbiorcy. Sztuka miała mieć własny język i dawać coś społeczeństwu, a jednocześnie nie należało jej mylić z propagandą - mówiła w radiowej Dwójce Karolina Ziębińska-Lewandowska z Fundacji Archeologia Fotografii.

Fragment pracy Zbigniewa Dłubaka - Plansza dydaktyczna I
Fragment pracy Zbigniewa Dłubaka - Plansza dydaktyczna I. Źr. Wikipedia/domena publiczna

Zbigniew Dłubak uważał, że fotograf, to nie tylko człowiek z aparatem w ręku, ale twórca, który powinien wykazać się przygotowaniem i pracą, ale przede wszystkim pewną dozą talentu. Tłumaczył, dlaczego niektórzy fotograficy nie dostaną się do Związku Polskich Artystów Fotografików, którego był prezesem i przewodniczącym Rady Artystycznej. - Rzekomo fotografia jest bardzo łatwa, bo co za problem nacisnąć guzik - mówił w radiowej Dwójce.

Posłuchaj
14:57 posluchac warto.mp3 Leonard Sempoliński i Zbigniew Dłubak w 35. rocznicę utworzenia Polskiego Związku Artystów Fotografików o początkach i działalności związku w audycji "Posłuchać warto" autorstwa Wiktora Legowicza (PR3, 20.02.1981)

19 lat kierowania pismem "Fotografia"

Marek Grygiel z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski przyznał, że o Zbigniewie Dłubaku wiedział o wiele wcześniej, niż go osobiście poznał. - Studiując Historię Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, w pewnym momencie postanowiłem, że zajmę się fotografią, która zawsze mnie interesowała. Kiedy zacząłem mieszkać w Warszawie, już po kilku miesiącach okazało się, że mogę podjąć pracę w małej galerii Polskich Artystów Fotografików. Zbigniew Dłubak był dla niej ojcem chrzestnym, patronem, dobrym duchem i osobą, która spowodowała jej regularną działalność - wspominał Marek Grygiel.

W latach 1953-1972 Zbigniew Dłubak był redaktorem naczelnym miesięcznika "Fotografia". - To pismo szybko stało się bardzo nowoczesne. Dłubak kontaktował się ze światem, wyszukiwał nowości. To nie było tylko takie pismo, które mówiło o nowym sprzęcie i sposobie wywoływania zdjęć. Udało mu się, sprytnie omijając cenzurę, przemycać bardzo ciekawe teksty. Pozyskał świetnych współpracowników - ludzi światłych, podróżujących po świecie i znających światową sztukę współczesną - mówił Marek Grygiel.

- Potrafił zrobić sztukę z niczego, i tak też sztukę rozumiał. Ona może być wszędzie, tylko trzeba ją zobaczyć, wydobyć i pokazać innym. W przypadku fotografii eksperymentalnych, modelami mogły być miejsca, gdzie spacerował, robił bardzo duże zbliżenia, mogło to też być coś w mieszkaniu, np. kawałek koca, kurz, spodeczek od herbaty - podkreślała w rozmowie Karolina Ziębińska Lewandowska.


Posłuchaj
27:37 Dwójka Notatnik Dłubak 23.10.2013.mp3 O twórczości Zbigniewa Dłubaka mówili Karolina Ziębińska-Lewandowska oraz Marek Grygiel w audycji "Notatnik Dwójki" autorstwa Aleksandry Łapkiewicz (PR2, 23.10.2013)

Fundacja Archeologia Fotografii opracowała archiwum Dłubaka. - Archiwum jest bardzo zróżnicowane. Są tam nie tylko fotografie, negatywy, ale też rękopisy, masa druków poświęconych jego działalności artystycznej i biblioteka. Jest ona bardzo ciekawa, bo daje wgląd w lektury autora - opowiadała Karolina Ziębińska Lewandowska.

ag


Czytaj także

Bracia Lumière. To oni wykonali pierwszą kolorową fotografię

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2023 05:37
- Wkrótce świat oszaleje na punkcie koloru i odpowiedzialni za to będą Lumiere’owie – deklarował amerykański fotograf Alfred Stieglitz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Stanisław Ignacy Witkiewicz. Rozpacz pod maską błazna

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2024 05:45
24 lutego 1885 roku w Warszawie urodził się Stanisław Ignacy Witkiewicz "Witkacy" - malarz, pisarz, dramaturg, filozof, fotograf, twórca słynnych portretów. Był głównym teoretykiem awangardowej grupy malarzy formistów. Założył też w Zakopanem Teatr Niezależny, w którym objął kierownictwo artystyczne. Był jednym z najoryginalniejszych twórców kultury polskiej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zofia Nasierowska w Google Doodle w 85. rocznicę urodzin polskiej fotografki

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2023 05:50
85 lat temu, 24 kwietnia 1938 roku, urodziła się polska fotografka Zofia Nasierowska. Już na studiach znalazła się środowisku filmowej bohemy artystycznej, którą portretowała przez wiele kolejnych lat.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Edmund Osterloff. Fotografia niczym malarskie pejzaże

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2021 05:40
158 lat temu urodził się pionier polskiej fotografii artystycznej Edmund Osterloff. Przyszedł na świat 4 maja 1863 roku w majątku Krągola, 5 kilometrów na południe od Konina. Jego fotograficzne dzieła, których wiele znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, często określano mianem "malarskiej fotografii" z gatunku malarstwa pejzażowego, tak podobne do dzieł Milleta, Chełmońskiego czy Ruszczyca.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tadeusz Sumiński. Powstaniec warszawski, który pokochał fotografię

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2024 05:45
W historii zapisał się nie tylko jako jeden z najwybitniejszych fotografów polskiego krajobrazu, lecz także żołnierz Armii Krajowej, który podczas Powstania Warszawskiego brał udział m.in. w wyzwoleniu "Gęsiówki", czyli niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego w Warszawie (KL Warschau). 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zofia Rydet. Fotografowanie jako sposób na życie

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2022 05:10
Była jedną z najbardziej interesujących polskich artystek. Fotografowaniem zainteresowała się stosunkowo późno, bo w wieku ponad 40 lat. A pracę nad swoim monumentalnym cyklem - "Zapisem socjologicznym" - rozpoczęła w wieku 67 lat. Zofia Rydet urodziła się 5 maja 1911 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Karol Brandel. Fotograf, wynalazca, ojciec fotoreportażu

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2023 05:55
185 lat temu przyszedł na świat jeden z najwybitniejszych artystów historii polskiej i światowej fotografii. Karol Brandel jako pierwszy człowiek wykonał zdjęcie z lecącego balonu, był prekursorem fotografii medycznej i twórcą słynnej panoramy Warszawy. W latach 80. XIX wieku wynalazł rewolucyjny aparat ręczny, dzięki któremu rozpowszechnił fotografię amatorską oraz uwiecznił sceny z życia codziennego mieszkańców Warszawy i innych miast.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jan Bułhak. Ideolog polskiej fotografiki

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2024 05:45
Ten nieprzeciętny artysta, malarz kliszy i obiektywu, pozostawił po sobie nie tylko znakomite kadry. Jego nauki doprowadziły do wyniesienia fotografii ponad rzemiosło, do rangi sztuki i pozostawiły trwały ślad w języku.
rozwiń zwiń