Polskie Radio
Section05

technologie

11. European Rover Challenge 2025. W Krakowie rozpoczną się zawody łazików marsjańskich

Międzynarodowe zawody łazików marsjańskich, 11. European Rover Challenge 2025, rozpoczną się za tydzień w Krakowie na specjalnie przygotowanym Marsyardzie – terenie imitującym powierzchnię Marsa. W prestiżowym konkursie wystartuje 25 zespołów studenckich z różnych krajów świata. Rywalizacja potrwa od piątku do soboty (29-31 sierpnia). Każdy będzie mógł przyjść obejrzeć wyścigi. W niedzielę nastąpi ogłoszenie wyników.
Zobacz więcej na temat:  NAUKA kosmos Kraków astronomia Mars NASA Europejska Agencja Kosmiczna

Sztuczna inteligencja w edukacji. Już niedługo pracownie AI i STEM w polskich szkołach

Sztuczna inteligencja (AI) coraz śmielej wkracza do codziennego życia, a jednym z obszarów, gdzie może odegrać znaczącą rolę, jest edukacja. 12 tys. pracowni sztucznej inteligencji oraz ponad 4 tys. pracowni STEM. Taki sprzęt ma trafić do szkół podstawowych i ponadpodstawowych w roku szkolnym 2025/2026.
Zobacz więcej na temat:  szkoła Krajowy Plan Odbudowy edukacja uczniowie sztuczna inteligencja komputery Ministerstwo Edukacji Narodowej nowe technologie nask

AI tworzy miliarderów w rekordowym tempie

Sztuczna inteligencja stała się największą maszyną do produkcji fortun w historii nowych technologii. Rekordowe rundy finansowania, wyceny sięgające setek miliardów dolarów i setki "jednorożców" sprawiają, że branża AI w błyskawicznym tempie tworzy nowych miliarderów. Według CNBC, nigdy wcześniej nie obserwowano tak szybkiego przyrostu prywatnego bogactwa w świecie technologii.
Zobacz więcej na temat:  ŚWIAT USA technologia technologie it sztuczna inteligencja

Kultowe Commodore i Atari to zasługa polskiego Żyda z Łodzi

Jako dziecko przeżył koszmar getta i Auschwitz. Po wyemigrowaniu do USA założył przedsiębiorstwo Commodore i kupił firmę Atari. Nazywał się Idek Trzmiel, ale to pod nazwiskiem Jack Tramiel stał się legendą w świecie komputerów i gier wideo. Jego produkty były kultowe zarówno w ostatniej dekadzie PRL, jak i w pierwszych latach po transformacji.
Zobacz więcej na temat:  komputery gry wideo gry komputerowe informatyka USA