Polskie Radio
Section05

kultura ludowa

To one ubarwiły wieś Zalipie. Powstaje książka o malarkach Powiśla Dąbrowskiego

Początki tradycji zdobniczych w regionie Powiśla Dąbrowskiego sięgają końca XIX wieku i są związane z archaicznym stylem dekoracji przy użyciu „pack” (plam wapna) na suficie i piecu w „czarnej izbie” (kuchni). Zwyczaj zaczął odradzać się i rozkwitać, gdy w 1948 roku odbył się konkurs „Malowana Chata” za najpiękniej wymalowaną chatę w okolicy. W „Kiermaszu pod kogutkiem” o książce poświęconej artystkom, które ubarwiły wieś Zalipie (i nie tylko!) opowiada autorka. 
Zobacz więcej na temat:  folklor tradycja sztuka ludowa muzyka ludowa małopolskie kwiaty dziedzictwo narodowe Mariana Kril

Dwie dusze twórcy ludowego

W połowie lat 70. Aleksander Jackowski stwierdził, że właściwie każdy twórca ludowy działa według dwóch estetyk: swojej i „ludową”, gdy musi nawiązać do form tradycyjnych. To jego „dwie dusze”. O tej dwoistości podejścia opowiada wystawa „Dwie dusze twórcy ludowego” w Państwowym Muzeum Etnograficznym.
Zobacz więcej na temat:  folk folklor muzyka ludowa sztuka ludowa etnografia Aleksandra Stec world music Piotr Dorosz Piotr Kędziorek Aleksandra Tykarska

Nasze niematerialne: Szopkarstwo krakowskie

Zwyczaj budowania szopek w okresie świąt Bożego Narodzenia wywodzi się tradycji statycznych szopek świątecznych oraz jasełek, niegdyś wystawianych w kościołach w okresie świąt Bożego Narodzenia. Przeważnie były to stajenki betlejemskie na tle skalistego krajobrazu. Umieszczano w nich figurki Dzieciątka w żłobku, Maryi, Józefa.
Zobacz więcej na temat:  folk folklor muzyka ludowa sztuka ludowa etnografia Aleksandra Stec world music dziedzictwo narodowe Narodowy Instytut Dziedzictwa małopolskie szopka Kraków szopki krakowskie

Niejednoznaczni Łemkowie. Spotkanie wokół książki „Łemkowskie rozdroże”

Spór o to, kim są Łemkowie, mieszkańcy osad położonych na terenie Beskidu Sądeckiego i Beskidu Niskiego, rozpoczął się w drugiej połowie dziewiętnastego wieku i trwa do dziś. Czy są oni tylko grupą etniczną, czy może narodem — już od rewolucji francuskiej, jak pisał Frederico Chabod „nowym bóstwem współczesnego świata”? A jeśli są narodem, to jakie wynikają z tego dla Łemków prawa?
Zobacz więcej na temat:  folk folklor muzyka ludowa sztuka ludowa etnografia world music dziedzictwo narodowe