X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Historia

Fiat 125p - kultowy samochód PRL

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2018 07:00
28 listopada 1967 roku z linii produkcyjnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie zjechał pierwszy model fiata 125p. Używała ich milicja, taksówkarze, a nawet pokonywano na nim rekordy prędkości. Auto zyskało wielu fanów.
Audio
  • O produkcji fiata 125p mówił wieloletni dyrektor FSO Edward Pietrzak w audycji "Dwudziesta piąta rocznica zakończenia produkcji samochodu fiat 125p". Fragment programu Marzeny Wyczółkowskiej i Michała Żakowskiego "W samo południe". (PR, 29.06.2016)
  • O fiatach 125p mówił Iwo Wachowicz z Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie w audycji "Jubileusz 50-lecia rozpoczęcia produkcji dużego fiata". (PR, 6.09.2017)
  • O historii FSO mówił Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w audycji Justyny Golonko "FSO, czyli kawał historii polskiej motoryzacji". (PR, 9.06.2018)
  • Pobicie rekordu świata szybkości na fiacie 125p przez Sobiesława Zasadę. Relacja Polskiego Radia. (PR, 23.06.1973)
  • Wywiad z miłośnikiem fiata 125 Mieczysławem Koziarskim. (PR, 24.02.1977)
Produkcja fiata 125p w FSO na Żeraniu w 1974 roku
Produkcja fiata 125p w FSO na Żeraniu w 1974 rokuFoto: Wikipedia/ domena publiczna

Do lat 60. FSO produkowała samochody marki Warszawa i Syrena. Władze PRL uznały, że ich konstrukcja jest przestarzała i potrzebny jest nowy samochód, który zaspokoi zwiększające się potrzeby socjalistycznego społeczeństwa.

- Negocjacje z włoskim Fiatem na produkcję samochodów rozpoczęły się tuż po II wojnie światowej. Jednak decyzją z Moskwy rozmowy zostały zerwane - wspominał Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w audycji "FSO, czyli kawał historii polskiej motoryzacji" z 2018 roku.

Ostatecznie FSO zawarła umowę licencyjną z włoskim Fiatem w 1965 roku na produkcję nowoczesnego samochodu Fiata 125, który na rynku włoskim miał zadebiutować w 1967 roku. Rok później umowa została zatwierdzona przez Radę Ministrów. 28 listopada 1967 roku z taśmy produkcyjnej na Żeraniu, zaledwie kilka miesięcy po włoskiej premierze, zjechał Fiat 125p. Dla odróżnienia modeli do nazwy samochodu dodano literę "p" oznaczającą Polskę. Produkcja nowego modelu wymusiła zmiany w całym polskim przemyśle samochodowym. Zakłady współpracujące z FSO musiały dostosować się do produkcji fiatów.

W jakich wersjach produkowano fiata 125p i dlaczego już po złożeniu pierwszych egzemplarzy trzeba było poprawić konstrukcję miski olejowej, dowiedz się z audycji "Dwudziesta piąta rocznica zakończenia produkcji samochodu fiat 125p". 

- Na samym początku w latach 70. samochód był bardzo drogi, a większość egzemplarzy trafiła na eksport. Z tego powodu nie każdy mógł sobie na niego pozwolić - mówił Iwo Wachowicz Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie w audycji "Jubileusz 50-lecia rozpoczęcia produkcji dużego fiata."

Najwięcej samochodów eksportowano do Jugosławii, Czechosłowacji i na Węgry. Nawet 50 000 egzemplarzy popłynęło do Wielkiej Brytanii. Jednak najwięcej fiatów 125p jeździło po polskich drogach.

Jak każde auto produkowane w Polsce miało swoje charakterystyczne brzmienie. Samochód był nazywany "kantem", "kredensem" lub "bandziorem". Fiatów 125p używała milicja, taksówkarze (to właśnie tym modelem jeździli bohaterowie "Zmienników"), a nawet pokonywano na nim rekordy prędkości. Auto zyskało wielu fanów.

Posłuchaj relacji z bicia rekordu prędkości jazdy na fiacie 125p oraz wywiadu z miłośnikiem tego modelu auta.

Produkcję Fiata 125p FSO zakończyło 29 czerwca 1991 roku. Obecnie samochody tej marki są cenionymi zdobyczami kolekcjonerskimi. Część egzemplarzy rejestrowana jest także jako samochody zabytkowe.

seb


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Syrena - królowa polskich szos

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2017 06:00
31 grudnia 1953, zaprezentowano prototypowy egzemplarz Syreny. Przez następne 26 lat wyprodukowano ponad 500 tysięcy sztuk tego samochodu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pałac Kultury i Nauki. "To Polska w pigułce"

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2018 17:40
63 lata temu - 21 lipca - oddano do użytku Pałac Kultury i Nauki w Warszawie. - Z upływem lat rysy budynku stały się bardziej amerykańskie. Od strony zachodniej wygląda jak wieżowiec art deco z Chicago - ocenia Beata Chomątowska, autorka książki "Pałac. Biografia intymna".
rozwiń zwiń