Polskie Radio
Section05

psychologia

Głowa ważniejsza niż portfel. Co znaczą pieniądze?

Pieniądzom przypisujemy możliwość zapewnienia sobie poczucia bezpieczeństwa, statusu społecznego, czasem władzy. Kompensują kompleksy i wpływają na nasze relacje z ludźmi. - Dla każdego pieniądze oznaczają coś innego - mówiła dr hab. Dominika Maison, dziekan Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego i autorka książki "Polak w świecie finansów". 
Zobacz więcej na temat:  Czwórka pieniądze Jakub Jamrozek Mateusz Kulik STYL ŻYCIA Uniwersytet Warszawski społeczeństwo

Terapia uzależnień. Tożsamość i relacja to słowa klucze

- W profilaktyce uzależnień chodzi o to, żeby było coraz mniej powodów po sięganie po różne substancje i zachowania. Młodym ludziom trzeba zaoferować coś, co będzie bardziej atrakcyjne - mówił w Czwórce Robert Banasiewicz, pedagog, specjalista terapii uzależnień, prowadzący Dom Terapeutyczny Rehab w Pustnikach.  
Zobacz więcej na temat:  Czwórka rodzice dzieci wychowanie uzależnienia młodzież STYL ŻYCIA Jakub Jamrozek Mateusz Kulik

Mechanizmy obronne - chronią czy ograniczają?

W trudnych sytuacjach działamy czasem automatycznie, nieświadomie, czasem wydawałoby się – nieodpowiednio. W sytuacji stresowej dopada nas na przykład atak nerwowego śmiechu, innym razem tłumimy w sobie żal czy złość, po to, by uniknąć czyjegoś gniewu. To są mechanizmy obronne. Doświadczamy ich wszyscy, ale chyba w większości nie zdajemy sobie sprawy, że nami kierują. Warto poznać te mechanizmy, sprawdzić, skąd się biorą i nauczyć się jak sobie z nimi radzić.
Zobacz więcej na temat:  Polskie Radio 24 stres

Hiperkonsumpcja czyli Dzień Dziecka przez cały rok

Pieniądze jakimi dysponują młodzi konsumenci rosną w szybkim tempie. Według badań "Kids’ Power", dzieci w wieku 7-10 lat dysponują średnio 18 złotymi tygodniowo. W grupie wiekowej 11-16 lat tygodniówka wynosi średnio 28 złotych. Czy dzisiaj dzieci zaczynają rządzić portfelami swoich rodziców? Z czym przede wszystkim związane jest to zjawisko?
Zobacz więcej na temat:  Czwórka Katarzyna Kornet Weronika Puszkar dzieci dzieciństwo zakupy rodzina reklama STYL ŻYCIA