Polskie Radio
Section05

Claudio Monteverdi

"Orfeusz". Na czym polega fenomen "muzycznej baśni" Monteverdiego?

W finale pierwszego sezonu cofamy się do dnia, w którym narodziła się opera. 24 lutego 1607 roku w Mantui na dworze Gonzagów zaprezentowano po raz pierwszy "Orfeusza". Claudio Monteverdi skomponował dzieło bezprecedensowe, które zawiera dobrze znane nam elementy oper: recytatywy, arie, ansamble, uwertury, motywy przewodnie. Opowieść o Orfeuszu, próbującym wyciągnąć z zaświatów ukochaną Eurydykę, przedstawiają nam śpiewająco: Emanuela Galli, Sara Mingardo, Mirko Guadagnini, Furio Zanasi, Antonio Abete. Towarzyszą im La Venexiana (dyr. Claudio Cavina), Le Concert des Nations (dyr. Jordi Savall), Concerto Italiano (dyr. Rinaldo Alessandrini).
Zobacz więcej na temat:  Adam Banaszak Agata Kwiecińska opera podcast

"L'Orfeo" Claudio Monteverdiego na Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie

Opera o mitycznym pierwszym śpiewaku. Opera będąca symbolem narodzin nowego gatunku muzycznego w XVII wieku. Opera stanowiąca o jego jakości i tożsamości. W audycji wysłuchaliśmy dzieła Claudio Monteverdiego pt. "L'Orfeo" w wersji koncertowej. Na żywo wykonano je w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie podczas XII Festiwalu Oper Barokowych. Zapraszamy!
Zobacz więcej na temat:  Agata Zubel Urszula Kryger Adam Banaszak Warszawska Opera Kameralna

Festiwal Opera Rara 2023. "Opera to wspaniały, międzynarodowy język emocji"

- Na przestrzeni wieków opera bardzo się zmieniała. "Orfeusz" to coś zupełnie innego niż dzieła Verdiego czy Haendla, inny był również kontekst społeczny. Monteverdi ma w sobie coś niezwykle szczerego, ta muzyka jakby wypływała z wnętrza ziemi, jest jak chleb lub woda źródlana. Jest ponadczasowa - mówił w Dwójce Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny Festiwalu Opera Rara w Krakowie.
Zobacz więcej na temat:  opera Dwójka Jan Tomasz Adamus Jakub Kukla

DCz #608 Wizjonerska twórczość Monteverdiego

- "Nieszpory" to było zupełne zuchwalstwo, ale za to został doceniony w Wenecji. Monteverdi tak zachwycił prokuratorów, którzy mogli mu zapewnić stanowisko maestra, że od razu jednogłośnie go przyjęli z bardzo wysoką pensją - mówiła w Programie 2 Polskiego Radia Ewa Obniska, muzykolog, autorka bestsellerowej monografii opisującej życie i twórczość Monteverdiego.
Zobacz więcej na temat:  Ewa Obniska Dwójka Przemysław Psikuta muzyka dawna

Rosinni, Mozart, Monteverdi. Co słychać w Polskiej Operze Królewskiej?

"Cyrulik Sewilski" Gioacchina Rossiniego, "Don Giovanni" i "Czarodziejski flet" Wolfganga Amadeusa Mozarta, "Koronacja Poppei" Claudia Monteverdiego – mijający styczeń i nadchodzące miesiące to w Polskiej Operze Królewskiej czas niezwykle bogaty repertuarowo. O tym, co za nami, oraz o planowanych premierach w Trójkowym "Leniwym przedpołudniu" opowiedział jej dyrektor Andrzej Klimczak.
Zobacz więcej na temat:  Trójka KULTURA Anna Popek Pracownicze Plany Kapitałowe pieniądze Biblia finanse opera Wolfgang Amadeusz Mozart Gioacchino Rossini

K. Lada o pracy w najlepszych teatrach operowych Europy

- To są ludzie, którzy już nie tylko śpiewają na proscenium przodem do dyrygenta, ale mają także bardzo dużo do zaoferowania, jak chodzi o grę aktorską. Poza tym są bardzo krytyczni w stosunku do rzeczywistości, potrafią skomentować to, co się dzieje w naszym procesie kreacji, czytają gazety i potrafią wypowiedzieć się na bieżące tematy - mówił w Dwójce reżyser operowy.
Zobacz więcej na temat:  opera Bazylea premiera Dwójka MUZYKA

Fabio Bonizzoni: świetnie współpracuje się nam z polskimi artystami

- Polacy i Włosi od wieków współpracowali na różnych polach i tak jest również dziś. W przeszłości występowaliśmy głównie z Capellą Cracoviensis, zdarzyły się też ze dwa występy z zespołami festiwalowymi. To bardzo pozytywne, wzbogacające doświadczenia - mówił w Dwójce włoski dyrygent i założyciel orkiestry La Risonanza.
Zobacz więcej na temat:  dyrygent Klaudia Baranowska Świdnica muzyka klasyczna orkiestra koncert Jan Sebastian Bach Dwójka MUZYKA

Tomasz Pokrzywiński: Monteverdi zapoczątkował nowy styl

- Używał muzycznych środków ekspresji w tak nowatorski i kontrowersyjny sposób, że przysporzył sobie wielu wrogów. Istotny jest też kierunek, w jakim spojrzał Monteverdi, czyli ludzkie emocje. To człowiek powoli zaczynał być w centrum uwagi artystów, a nie Bóg czy natura - mówił w "Poranku Dwójki" wiolonczelista i autor przekładu "Lamentu Madonny" Claudia Monteverdiego, który zabrzmi w poniedziałek (26.10) podczas Festiwalu Muzyka Wiary-Muzyka Pokoju.
Zobacz więcej na temat:  muzyka klasyczna Paweł Siwek Dwójka