Co zrobić, gdy wymarzony apartament nie spełnia obiecanego standardu? Zdarzają się sytuacje, w których pokój w pensjonacie bądź w hotelu ma standard niższy niż ten, który wybieraliśmy, rezerwując pobyt. Na tego typu nieuczciwe praktyki możemy się natknąć zwłaszcza w okresie wakacji lub ferii. Co zrobić w takiej sytuacji? Zobacz więcej na temat: turystyka hotel Sława Bieńczycka prawa konsumenta Patryk Bedliński
Wątpliwa inwestycja w kupno i wynajem quadów. UOKiK wszczął postępowanie przeciw firmie Total Finance Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciw firmie Total Finance z Warszawy, oferującej inwestycje w pojazdy i czerpanie zysków z ich wynajmu. Zarzuty dotyczą wprowadzania konsumentów w błąd co do braku ryzyka takiej inwestycji, a także co do danych pojazdu wskazanego w umowie. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA klient inwestycje finanse osobiste
UOKiK ukarał Vectrę. Dostawca internetu i telewizji jednostronnie zmieniał umowy Prezes UOKiK nałożył ponad 22 mln zł kary na Vectrę. Według Urzędu Vectra jednostronnie, bez podstawy prawnej, zmieniła zapisy umowy na czas nieoznaczony, a następnie bezprawnie podwyższała opłaty za internet i telewizję. Konsumenci mają otrzymać zwrot części opłaconego abonamentu. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA telewizja internet dostawca internetowy cena finanse osobiste
UOKiK zarzuca producentom odzieży oszczędzanie na wełnie. Wiemy, jakie firmy mogą zapłacić kary Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ( UOKiK) wszczął postępowania wyjaśniające wobec spółek Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe, producenta m.in. ubrań Lavard - poinformował w czwartek urząd. UOKiK sprawdza, czy podawali oni prawdziwy skład surowcowy ubrań. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA konsument handel
BNP Paribas i Bank Pocztowy z karami za utrudnianie skorzystania z wakacji kredytowych Prezes UOKiK nałożył na BNP Paribas Bank Polska oraz Bank Pocztowy kary w łącznej wysokości blisko 3 mln zł za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. W opinii Urzędu banki bezprawnie ograniczały w bankowości elektronicznej możliwość złożenia wniosków o wakacje kredytowe tylko do maksymalnie 2 lub 4 zamiast 8 miesięcy. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA finanse osobiste kredyt mieszkaniowy spłata kredytu banki
"Cudowne" garnki, kołdry, sprzęt AGD. Nieuczciwe pokazy a dyrektywa Omnibus Wraz z początkiem nowego roku weszła w życie unijna dyrektywa Omnibus, mająca na celu większą ochronę konsumentów. W "Czterech porach roku" pochyliliśmy się nad problemem nieuczciwych praktyk sprzedaży "cudownych" garnków czy kołder podczas pokazów, wycieczek, a nawet tzw. nieumówionych wizyt w domach seniorów, którzy najczęściej padają ofiarą naciągaczy. Zobacz więcej na temat: Daniel Wydrych klient prawa klienta prawa konsumenta konsument społeczeństwo
Wcześniejsza spłata kredytu hipotecznego. UOKiK bada czy banki prawidłowo rozliczają się z klientami Postępowania wyjaśniające UOKiK względem praktyk stosowanych przez banki przy wcześniejszej spłacie kredytów hipotecznych nadal są w toku - poinformowało Biznes biuro prasowe UOKiK. W opinii urzędu w sposób najdalej idący naruszały prawo praktyki Santander Banku Polska. Zobacz więcej na temat: kredyt hipoteczny banki GOSPODARKA kredyt kredyt mieszkaniowy
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko operatorowi giełdy kryptowalut Kanga Exchange. Spółce grozi wysoka kara Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Good Solution Investments Limited, operatorowi giełdy kryptowalut Kanga Exchange pod zarzutem rozpowszechniania nieprawdziwych informacji o posiadaniu aprobaty KNF i polskim pochodzeniu serwisu. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA waluty kryptowaluty bitcoin oszustwo finanse prawo
UOKiK ukarał finansowo spółkę Karcher. Zmowa cenowa miała trwać ponad 20 lat Prezes UOKiK nałożył na spółkę Karcher 26 mln zł kary. W ocenie Urzędu ceny sprzedaży urządzeń i systemów marki Karcher były sztucznie zawyżane przez ponad 20 lat. Zmowa miała rozpocząć się już pod koniec lat 90. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA zmowa cenowa firma
Nieuczciwe promocje. Jakie zmiany wprowadza dyrektywa Omnibus? Na początku nowego roku w życie weszła dyrektywa Omnibus, która ma strzec konsumentów przed fałszywymi promocjami. Według przepisów przy promocji sklepy zobowiązane są do umieszczania informacji o najniższej cenie, jaka obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. Czy nowa dyrektywa jest rewolucją w ochronie praw konsumenta? Zobacz więcej na temat: Daniel Wydrych klient handel prawa klienta prawa konsumenta konsument
Spółka Agri Plus odbierała rolnikom rekompensaty przyznane przez państwo. UOKiK wymierzył solidną karę Spółka Agri Plus z grupy kapitałowej Animex, jeden z największych organizatorów tuczu trzody chlewnej w Polsce, odbierała hodowcom rekompensaty przyznane im przez państwo za straty związane ze zwalczaniem afrykańskiego pomoru świń. Prezes UOKiK nałożył na spółkę ponad 68 mln zł za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA rolnictwo świnie ASF
"Współpracujemy ze wszystkimi organami". Jest oświadczenie Orlenu ws. UOKiK "PKN Orlen współpracuje ze wszystkimi organami, w tym Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w ramach właściwych kompetencji takich organów oraz obowiązujących przepisów prawa" - przekazał w komunikacie koncern. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, w jaki sposób dochodziło do kształtowania cen paliw na polskim rynku. Informacje przekazał prezes tego organu Tomasz Chróstny. Zobacz więcej na temat: POLSKA polityka paliwa Orlen PKN Orlen ceny paliw GOSPODARKA
UOKiK o swojej roli w ocenie koncentracji przy fuzji PKN Orlen i Lotosu: była ograniczona Nasza rola w zakresie oceny koncentracji przy fuzji PKN Orlen i Lotosu była ograniczona. Dotyczyła oceny warunków cząstkowych obejmujących obszar biokomponentów, asfaltów, magazynów paliw i utworzenia joint venture z Rafinerią Gdańską - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Dodał, że fuzja od początku podlegała ocenie Komisji Europejskiej. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA Orlen lotos fuzja Komisja Europejska
Prawa Konsumenta 2023. Sprawdź, co się zmieni od 1 stycznia Od 2023 roku wchodzi w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów. Zmiany w polskim prawie wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Prezesa UOKiK wprowadzono regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA konsument prawa konsumenta handel sklep ochrona danych
Prezes UOKiK nałożył karę na BO Energy. Blisko 30 mln zł za stosowanie nieuczciwych praktyk Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 28 mln zł kary na spółkę, zajmującą się sprzedażą i montażem instalacji fotowoltaicznych, BO Energy (wcześniej FG Energy) - poinformował Urząd. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA POLSKA społeczeństwo
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile. "Obiecywane korzyści różnią się od rzeczywistych profitów" Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Hasło "1200 GB za darmo na rok", jakim sieć reklamuje swoją promocję na internet, może wprowadzać w błąd - uważa Urząd. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA t-mobile promocja internet mobilny telefonia komórkowa telekomunikacja
Nowe przepisy chroniące konsumentów. Będzie trudniej wprowadzić klienta w błąd 1 stycznia 2023 r. weszły w życie nowe przepisy chroniące konsumentów w tym seniorów - przypomniał UOKiK, dodając, że ułatwią one walkę z fikcyjnymi promocjami, podwójną jakością produktów w różnych krajach, wykupywaniem biletów na koncerty przez boty czy z fałszywymi opiniami w internacie. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA POLSKA handel konsument internet
Allegro ukarane przez UOKiK. Ponad 200 mln zł za nadużywanie pozycji dominującej Prezes UOKiK nałożył na Allegro karę w wysokości ponad 206 mln zł a nadużywanie pozycji dominującej - poinformował urząd w czwartek w komunikacie. Wcześniej spółka poinformowała, że za stosowanie klauzul niedozwolonych została ukarana karą w wysokości prawie 4 mln zł. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA allegro online e-zakupy e-sklep POLSKA społeczeństwo konsument