Polskie Radio
Section05

antropologia

Święta - czas oczekiwany i niezwykły. Symbolika Świąt Wielkanocnych

Wiele chrześcijańskich obrzędów i znaczeń ma przedchrześcijańskie korzenie, czasem słowiańskie, a czasem z innych kultur. - One oczywiście zostały później wchłonięte przez chrześcijaństwo i przetworzone przez kulturę kręgu judeochrześcijańskiego - mówi profesor Anna Malewska-Szałygin z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz więcej na temat:  Krzysztof Michalski Wielkanoc święta symbole

"Szeptuchy". Podlasie w obiektywie Jakuba Kamińskiego

– Traktowałem ten temat jako odpoczynek. Uciekałem w duchowość, która szalenie mnie interesuje. Uchwycenie jej, było prawdziwym wyzwaniem – mówił Jakub Kamiński, fotograf, gość programu "Wybieram Dwójkę". Kamiński jest autorem wystawy poświęconej  działalności ludowych uzdrowicieli. Kto może skorzystać z takiej praktyki ? Czy trudno jest wejść do hermetycznie zamkniętego świata?  
Zobacz więcej na temat:  wystawa Podlasie Dwójka kultura ludowa fotografia Bartosz Panek

Jan Maciejewski: maska i maseczka to kulturowo dwie różne rzeczy

- Maska ma określone i ważne znaczenie. Termin ten zyskuje wagę dopiero, kiedy przywołamy sobie łacińskie brzmienie: "persona" czyli osoba. Wzięły się z obrzędów w religijnych i z teatrów, a potem Rzymianie ten termin przenieśli do prawa cywilnego, łącząc go z funkcjonowaniem w społeczeństwie - opowiadał w Dwójce publicysta Jan Maciejewski.
Zobacz więcej na temat:  Dwójka Joanna Bojańczyk Michał Szułdrzyński

Zadziw się światem i uśmiechnij do dostawcy Uber Eats

Pracuję w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie właśnie trwa rekrutacja na studia. Zachęcamy tegorocznych maturzystów, by wybrali nasz kierunek, bo, jak powiedziała profesor Anna Zadrożyńska, etnologia, etnografia, antropologia kultury – to są naprawdę wspaniałe studia. Oczywiście dla tych, którzy rozglądają się po świecie, którzy dostrzegają innych ludzi i chcą zrozumieć ich działania, twórczość i oryginalność. Nasze hasło reklamowe brzmi zaś: Etnologia. Zadziw się światem!
Zobacz więcej na temat:  KULTURA