Polskie Radio
Section05

Jakub Kukla

Fortepian cyfrowy ze stali i betonu, który wygląda jak akustyczny

- Co prawda jego klapa akustyczna nie otwiera się, ponieważ obudowa została tak skonstruowana, żeby oprzeć się wszelkim przeciwnościom atmosferycznym takim jak opady deszczu czy śniegu, ale z daleka jak najbardziej można wziąć go za zwykły fortepian - mówił w "Wybieram Dwójkę" Krzysztof Sabuda - przedstawiciel filmy, która wyprodukowała fortepian z... betonu i stali.
Zobacz więcej na temat:  fortepian Katowice Dwójka

Emil Wesołowski: choreografem trzeba się urodzić

- Nie wiem, czy od początku był we mnie taniec. Podobno reagowałem na muzykę, nieźle się ruszałem. Jednak początki w balecie są bardzo trudne: każą ćwiczyć godzinami, ustawiają w nienaturalnych pozycjach. Ale po dwóch latach byłem przekonany, że właśnie to chcę robić - opowiadał w Dwójce tancerz, choreograf i pedagog Emil Wesołowski, który w tym roku świętuje 55-lecie swojej pracy artystycznej
Zobacz więcej na temat:  balet Dwójka KULTURA taniec

Jacek Wasilewski: dżdżownica powinna nazywać się deszczownica

- Historia tego słowa to dobry przykład historii języka polskiego. Jeżeli wcześniej mówiło się deżdż, to nie wymawiało się tego dźwięcznie, tylko mówiło się deszcz. Ten zapis "deszcz" w mianowniku spowodował, że cała odmiana poszła do wymiany. Zamiast dżdżu mówiliśmy deszczu itd. - opowiadał w "Wybieram Dwójkę" autor "Bezecnika gramatyki polskiej".
Zobacz więcej na temat:  język polski Jacek Wasilewski Dwójka KULTURA

Józef Patkowski. Od "maszyn piekielnych" do Studia Eksperymentalnego PR

- Patkowski dobrze wykorzystał możliwość wyjazdu do radia WDR w Kolonii. Zobaczył tam, jak później o nich napisał, te "machiny piekielne będące wynikiem wynaturzenia człowieka, które usiłują nas odciąć od wszystkiego, co w muzyce piękne i wzruszające". Oczywiście to była przekora - mówiła w Dwójce Agnieszka Pindera, autorka książki "Ambasador muzyki z Marsa" o Józefie Patkowskim.
Zobacz więcej na temat:  Studio Eksperymentalne Polskiego Radia Dwójka Andrzej Zieliński historia radiofonii

Piotr Kopszak: twórczość Zdzisława Beksińskiego jest ważnym zjawiskiem w kulturze współczesnej

- Prezentujemy prace z różnych okresów, zawierają one znane motywy, są to obrazy bardzo różnorodne, z lat 60. i 70., aż po ostatnie jego dzieła. Nie zdecydowaliśmy się na układ chronologiczny, generalnie Beksiński nie był zwolennikiem wystawiania swoich prac - mówił na antenie Dwójki Piotr Kopszak, nowo mianowany dyrektor Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.
Zobacz więcej na temat:  muzeum Zdzisław Beksiński malarstwo Dwójka

Jakub Jakowicz: repertuar naszej Domówki daje pole do wykonawstwa ekstremalnego

- Wybór utworów do sobotniego koncertu nie był przypadkowy. Kluczem były te rzadziej grane, a jednocześnie bardzo interesujące, dające pole nie tylko do wirtuozowskiego grania, ale również takich dźwięków, które skrzypce wydają w domowej aurze - mówił Jakub Jakowicz, który w duecie z Marcinem Markowiczem zagra podczas sobotniej "Domówki z Dwójką".
Zobacz więcej na temat:  Domówka w Dwójce Dwójka KULTURA

"Chciałam przybliżyć czytelnikowi z USA naszą historię"

- Od dawna już jestem zdania, że w europejskiej prozie historycznej jest duży nacisk na historię Europy Zachodniej, głównie Anglii i Francji. A nasza część kontynentu pozostaje poza sferą zainteresowań na rynku anglojęzycznym. Dlatego napisałam tą książkę po angielsku - mówiła w "Wybieram Dwójkę" Patrycja Podrazik, autorka książki "Ciche wody".
Zobacz więcej na temat:  kryminał literatura Bona Sforza Dwójka KSIĄŻKA

Daniel Cichy: główny cel to włączenie polskiej muzyki w krwiobieg kultury światowej

- Program "Dziedzictwo muzyki polskiej" składa się z wielu elementów. To jest odkrywanie, badanie, archiwizowanie, a później włączanie do życia muzycznego konkretnych kompozycji, konkretnej twórczości polskich artystów - mówił w Dwójce Daniel Cichy, dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Zobacz więcej na temat:  Dwójka opera Artur Szklener Polskie Wydawnictwo Muzyczne KULTURA