UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile. "Obiecywane korzyści różnią się od rzeczywistych profitów" Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Hasło "1200 GB za darmo na rok", jakim sieć reklamuje swoją promocję na internet, może wprowadzać w błąd - uważa Urząd. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA t-mobile promocja internet mobilny telefonia komórkowa telekomunikacja
Nowe przepisy chroniące konsumentów. Będzie trudniej wprowadzić klienta w błąd 1 stycznia 2023 r. weszły w życie nowe przepisy chroniące konsumentów w tym seniorów - przypomniał UOKiK, dodając, że ułatwią one walkę z fikcyjnymi promocjami, podwójną jakością produktów w różnych krajach, wykupywaniem biletów na koncerty przez boty czy z fałszywymi opiniami w internacie. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA POLSKA handel konsument internet
Allegro ukarane przez UOKiK. Ponad 200 mln zł za nadużywanie pozycji dominującej Prezes UOKiK nałożył na Allegro karę w wysokości ponad 206 mln zł a nadużywanie pozycji dominującej - poinformował urząd w czwartek w komunikacie. Wcześniej spółka poinformowała, że za stosowanie klauzul niedozwolonych została ukarana karą w wysokości prawie 4 mln zł. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA allegro online e-zakupy e-sklep POLSKA społeczeństwo konsument
Nieautoryzowana transakcja na naszym koncie. Jak nie dać się nabrać oszustom? Czy z naszego konta albo karty mogą zostać pobrane pieniądze bez autoryzacji? Okazuje się, że tak. - Konsument dowiaduje się w kolejnych dniach od swojego banku, że jego konto zostało "wyczyszczone", utracił pieniądze albo na dodatek zostały zaciągnięte następne zobowiązania - mówi w Programie 1 Polskiego Radia Małgorzata Cieloch z UOKiK. Jak nie dać się oszustom? Zobacz więcej na temat: Sława Bieńczycka oszustwo bezpieczeństwo w sieci Małgorzata Cieloch
Ukryte treści reklamowe? Jest postępowanie UOKiK wobec WP i wydawcy Onetu Prezes UOKiK wszczął postępowanie wobec firm Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media pod zarzutem niewłaściwego oznaczania handlowego charakteru publikowanych materiałów. Jeśli zastrzeżenia się potwierdzą, obu spółkom grozi kara w wysokości 10 proc. obrotu. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA reklama marketing internet media
Nietrafione prezenty świąteczne? Sprawdź, kiedy i jak można je zwrócić Kupując prezenty może okazać się, że nie trafiliśmy w oczekiwania osoby obdarowywanej. Prawo pozwala na zwrócenie przynajmniej części zakupionych produktów i ich wymianę. Nie we wszystkich sytuacjach jest to jednak możliwe. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA święta Wigilia Boże Narodzenie prezenty POLSKA społeczeństwo
Kary za fałszywe opinie w internecie. UOKiK: wymyślone recenzje całkowicie zaburzają obraz rynku 70 tys. zł łącznej kary nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na spółki Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa, świadczące usługi związane z opiniami w internecie. UOKiK uznał, że oferowane przez nie opinie były fikcyjne i wprowadzały konsumentów w błąd. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA opinie internet firma zakupy
Nowe przepisy zwiększają ochronę klientów przed zakupami podczas "pokazów" lub "wycieczek" Już od 1 stycznia 2023 roku zwiększy się ochrona konsumentów, którzy kupili towarów podczas tzw. pokazów, co wynika z implementacji dyrektywy unijnej Omnibus - powiedziała Małgorzata Cieloch z UOKiK, w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA oszustwa sprzedaż pokaz prawa konsumenta Unia Europejska dyrektywa UE
Nowe prawa konsumentów. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o prawach konsumenta i innych ustaw - poinformowała w środę Kancelaria Prezydenta RP. Nowela ma m.in. wzmocnić instrumenty ochrony konsumentów, zgodnie z wymogami unijnego prawa. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA Andrzej Duda prezydent Unia Europejska konsument prawo
Problem z karami umownymi dla klientów sieci Play. UOKiK wyjaśnia sprawę Zarzut karania konsumentów utratą rabatu za e-fakturę w sytuacji, gdy spóźnili się z płatnością za abonament lub inne usługi dodatkowe postawił spółce P4, operatorowi sieci Play prezes UOKiK Tomasz Chróstny. W ocenie Urzędu taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA telekomunikacja play telefonia komórkowa operator
"Stracisz dane, stracisz pieniądze!". Startuje kampania na temat wyłudzania danych i kradzieży pieniędzy W poniedziałek ruszyła ogólnopolska kampania społeczna Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów "Stracisz dane, stracisz pieniądze!". Kampania ostrzega przed groźbą utraty danych i środków finansowych oraz apeluje do konsumentów o wzmożoną ostrożność. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA cyberprzestępczość cyberbezpieczeństwo rachunek bankowy karta płatnicza wyłudzenia
Na co uważać kupując w zagranicznych sklepach przez internet W czasach coraz powszechniejszej globalizacji i internetu zakupy możemy robić właściwie w każdym zakątku świata. Niestety, w miejscu rejestracji sklepu nie zawsze obowiązują podobne zasady dotyczące zwrotu zakupionego towaru jak u nas. A to może oznaczać problemy... Zobacz więcej na temat: społeczeństwo zakupy w sieci sklep internetowy reklamacja zwrot towaru Unia Europejska Piotr Łodej Sylwia Zadrożna Trójka
"Zupełnie niezrozumiała". Prezes UOKIK o decyzji sądu ws. uchylenia kar wobec Gazpromu - Wszystkie zagrożenia, o których mówiliśmy, zmaterializowały się. Wykazywaliśmy szczegółowo szkodliwe intencje Gazpromu - mówił w Polskim Radiu 24 prezes UOKIK, Tomasz Chróstny. Zobacz więcej na temat: POLSKA Gazprom bezpieczeństwo energetyczne sąd energetyka
UOKiK przyjrzał się pracy przedsiębiorców. "W ponad połowie sklepów i lokali stwierdzono nieprawidłowości" U 53 proc. przedsiębiorców spośród 868 skontrolowanych placówek detalicznych, usługowych i gastronomicznych, Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości dotyczące m.in. oznaczenia towarów. Były wśród nich 24 placówki sieci Biedronka, 10 sieci Kaufland, po 7 sieci Lidl i Aldi - poinformował UOKiK. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA firma sklep przedsiębiorca gastronomia kontrola
Prezes UOKiK wyjaśnia na czym będą polegać nowe przepisy w kontekście tzw. "wyjątkowych okazji" czy "super obniżki" - Nowe przepisy, które wejdą od stycznia 2023 roku będą jeszcze lepiej chroniły konsumentów podczas promocji, gdyż bedą m.in. wymuszać precyzyjne podawanie informacji o zmianie cen towaru lub usługi oraz o ich najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki - powiedział Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA handel e-sklep promocje
UOKiK analizuje zapisy umowy PayPal. Spółka "może stosować niedozwolone postanowienia" Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny uznał, że PayPal może stosować niedozwolone postanowienia umowne. Zarzuty dotyczą trzech postanowień "Umowy z Użytkownikiem PayPal": spisu działań zabronionych, listy nakładanych sankcji oraz zakazu korzystania z konta w momencie jego zablokowania bądź zawieszenia. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA finanse osobiste paypal
UOKiK nakłada kary. Problemy ze zwrotem utracony środków z nieautoryzowanych transakcji UOKiK postawił zarzuty czterem kolejnym bankom, które nie zwróciły klientom w terminie pieniędzy utraconych w wyniku nieautoryzowanych transakcji i wprowadzały konsumentów w błąd - podał Urząd. Bankom grożą kary do 10 proc. rocznego obrotu. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA bank pieniądze oszustwa rynek
Koniec z pseudoobniżkami? Wdrożenie unijnej dyrektywy Omnibus W Black Friday sklepy na całym świecie organizują atrakcyjne promocje i wyprzedaże. Niestety część sklepów sztucznie zawyża ceny po to, by w ten dzień pozornie je obniżyć. Koniec z pseudopromocjami ma nadejść wraz z wdrożeniem unijnej dyrektywy Omnibus. Zobacz więcej na temat: black friday konsument sklepy sklepy online społeczeństwo Izabela Kostyszyn infografika