Polskie Radio
Section05
media społecznościowe

Media społecznościowe a środowisko. Czy korzystanie z internetu ma wpływ na przyrodę?

Do tego, że za korzystanie z mediów społecznościowych płacimy, oglądając reklamy, już się przyzwyczailiśmy. Dodatkowym kosztem jest jednak energia elektryczna i emisja dwutlenku węgla, jakie wiążą się z zapisywaniem treści na serwerach. Każde nasze zapytanie w wyszukiwarce, każde zdjęcie przesłane w komunikatorze wyzwala gigantyczny ruch na całym świecie i mocno wpływa na środowisko.
Zobacz więcej na temat:  Szymon Majchrzak Robert Grzędowski Trójka internet ekologia środowisko przyroda technologie media społecznościowe

Kto i po co tworzy fake newsy? Ekspert: celem jest wzbudzenie w ludziach negatywnych emocji

Fake newsy to nieprawdziwe bądź przeinaczone informacje, które celowo wprowadzają w błąd, szokują bądź budzą kontrowersje. Jest wiele, dobrze opracowanych metod ich przekazywania. - Można je wszystkie sprowadzić do jednego wspólnego mianownika, trzeba wzbudzić w ludziach emocje, najlepiej negatywne - mówi na antenie Programu 1 Polskiego Radia Wojciech Brzeziński, dziennikarz naukowy, współautor książki "Strefy cyberwojny". Czy potrafimy rozpoznać fake newsy? Kto i po co je tworzy i jak z nimi walczyć? 
Zobacz więcej na temat:  Roman Czejarek fake news emerytura dezinformacja kłamstwo społeczeństwo reklama media społecznościowe Facebook media cyberbezpieczeństwo

Propaganda a media społecznościowe. "Świadomość polityczna jest dosyć niska"

W mediach społecznościowych na popularności zyskuje piosenka propagandowa Korei Północnej. Użytkownikom nie przeszkadza jej treść; ważne, że wpada w ucho i nadaje się do wykorzystania w filmikach. Wraz z fenomenem piosenki pojawia się jednak pytanie: czy w social mediach powinny być ostrzeżenia przed tego typu treściami? A może powinniśmy uświadamiać młodych i zachęcać do poznawania historii? Nie brakuje też głosów, że to po prostu przejaw specyficznego poczucia humoru.
Zobacz więcej na temat:  Trójka Martyna Masztalerz Robert Grzędowski media społecznościowe propaganda Korea Północna internet

Julia Bojaruniec zdradza przepis na sukces w sieci. "Szanuj odbiorców"

Julia Bojaruniec jest autorką youtubowego kanału Prostracja. Choć nie mówi wprost, że osiągnęła sukces, przyznaje, że to główne źródło jej zarobków. Filmy publikuje dwa razy w tygodniu, ma swoich montażystów, fantastyczną społeczność i pracę, która jest jej hobby. 
Zobacz więcej na temat:  Czwórka STYL ŻYCIA praca praca mobilna media społecznościowe Instagram influencer influencerzy Weronika Puszkar

Najlepszy wynik czytelnictwa w Polsce od 10 lat. Dr Makowski: czytanie stało się modne wśród młodych ludzi

Jak wynika z raportu Biblioteki Narodowej, w ubiegłym roku czytelnictwo książek wzrosło w Polsce aż o 9 punktów procentowych w porównaniu z ostatnimi latami. - Czytanie stało się bardzo modne wśród młodych ludzi. To ta grupa, która po pandemii zaczęła szczególnie intensywnie czytać - mówi na antenie Jedynki dr Tomasz Makowski, dyrektor Biblioteki Narodowej. 
Zobacz więcej na temat:  Narodowe Centrum Kultury czytelnictwo Biblioteka Narodowa Tomasz Makowski literatura konstytucja 3 maja Gaude Polonia film polski KULTURA Martyna Podolska internet media społecznościowe

Burza w USA wokół TikToka. Czarne chmury nad chińskim gigantem

Amerykanie martwią się utratą dostępu do TikToka - niezwykle popularnej platformy społecznościowej. Korzysta z niej w Stanach Zjednoczonych około 170 milionów ludzi, czyli połowa populacji kraju. Politycy wraz z amerykańskimi służbami twierdzą, że TikTok służy Pekinowi do szpiegowania i dlatego chcą wprowadzić zakaz jego używania. Chiński gigant odpowiada na zarzuty.
Zobacz więcej na temat:  GOSPODARKA ŚWIAT media społecznościowe TikTok USA

Jedzenie instagramowe i danie wiralowe. Czy wygląd potraw jest najważniejszy?

Rozwój mediów społecznościowych dotyka każdej dziedziny życia i wyjątkiem nie jest kuchnia. Restauracje i twórcy wykorzystują media do promowania swoich przepisów i dań. Małgorzata Minta opowiedziała w audycji "Drogą przez mąkę" w Programie 2 Polskiego Radia m.in. o zjawisku jedzenia instagramowego, za którym niekoniecznie musi iść smak.
Zobacz więcej na temat:  Dwójka fotografia gotowanie jedzenie żywność Łukasz Modelski Małgorzata Minta media społecznościowe