Polskie Radio
Section05

media społecznościowe

Świat cyfrowy wypiera ten realny? "Chce nas całkowicie wchłonąć i przemielić"

- Świat, w którym żyjemy, jest zdesakralizowany albo zresakralizowany na innych zasadach. Ma innych bogów, inne religie, takie jak religia "dataizmu", obsesję bycia stale podłączonym pod wieczny przepływ danych, bodźców i informacji, w którym bierzemy udział za pośrednictwem Internetu - mówił w Polskim Radiu 24 Jan Maciejewski, publicysta, autor książki "Już pora. Miesiące i godziny".
Zobacz więcej na temat:  Filip Memches czas

"Klub Trójki": jak odpowiedzialnie korzystać z mediów społecznościowych?

Udany urlop często skłania do dzielenia się w internecie fotografiami z wypoczynku. Oprócz widoków z miejsc, które odwiedzamy, mogą się na nich pojawić nasi bliscy. Trzeba więc pamiętać, że w czasie wakacji szczególnie ważne jest niezapominanie o ochronie wizerunku naszych dzieci. I że każda sekunda spędzona na korzystaniu z mediów społecznościowych to moment, w którym rezygnujemy z relaksu i obcowania z otoczeniem.
Zobacz więcej na temat:  Trójka Katarzyna Stoparczyk Kasia Stoparczyk

Gdy dziecko "zamarza" przy ekranie. Jak walczyć z ryzykiem e-uzależnień?

- Mamy niską świadomość tego, że nadmierny kontakt z bodźcami cyfrowymi może niszczyć mózg dziecka. Mieliśmy nie straszyć, ale pewne podstawy są konieczne, by zrozumieć wyzwanie. (...) Mózgi nasze i naszych dzieci nie do końca dobrze radzą sobie z bodźcami cyfrowymi - podkreśla psycholożka Bogna Białecka. Ekspertka wraz z Aleksandrą Gil wydała książkę "Pomoc dziecku w cyberpułapce. Poradnik dla rodziców" o tym, jak elektronika wpływa na mózg dziecka i nastolatka.
Zobacz więcej na temat:  Trójka Radosław Nałęcz technologie zdrowie zdrowie dziecka

Popularyzowanie polszczyzny w internecie. Kamila Kalińczak: lepiej jest polecać się nawzajem

Jak zdobyć popularność w internecie? Można tworzyć treści rozrywkowe, przygotowywać skompilowane informacje z kraju i świata lub zajmować się nauką - nie tylko fizyką czy chemią, ale i popularyzowaniem poprawnej polszczyzny. Jak wygląda taka działalność od kulis? O tym opowiedziała Kamila Kalińczak - dziennikarka, lektorka i trenerka wystąpień publicznych, którą w mediach społecznościowych obserwuje łącznie kilkaset tys. osób.
Zobacz więcej na temat:  Trójka Mateusz Adamczyk Kamila Kalińczak język polski social media influencerzy

Blaski i cienie życia internetowych influencerów - reportaż Weroniki Puszkar

Non stop przewijamy posty, przeglądamy rolki i relacje, które tworzą influencerzy na TikToku w internecie: reklamują ubrania, kosmetyki, pokazują swoje życie. Naturalnie poddani są ocenie, a obserwatorzy są różni. Nieraz bezlitośnie hejtują to, co widzą w sieci. Często robią to z fałszywego konta, więc czują się bezkarni.
Zobacz więcej na temat:  Trójka reportaż Weronika Puszkar influencer influencerzy internet stalking

Media społecznościowe a środowisko. Czy korzystanie z internetu ma wpływ na przyrodę?

Do tego, że za korzystanie z mediów społecznościowych płacimy, oglądając reklamy, już się przyzwyczailiśmy. Dodatkowym kosztem jest jednak energia elektryczna i emisja dwutlenku węgla, jakie wiążą się z zapisywaniem treści na serwerach. Każde nasze zapytanie w wyszukiwarce, każde zdjęcie przesłane w komunikatorze wyzwala gigantyczny ruch na całym świecie i mocno wpływa na środowisko.
Zobacz więcej na temat:  Szymon Majchrzak Robert Grzędowski Trójka internet ekologia środowisko przyroda technologie

Kto i po co tworzy fake newsy? Ekspert: celem jest wzbudzenie w ludziach negatywnych emocji

Fake newsy to nieprawdziwe bądź przeinaczone informacje, które celowo wprowadzają w błąd, szokują bądź budzą kontrowersje. Jest wiele, dobrze opracowanych metod ich przekazywania. - Można je wszystkie sprowadzić do jednego wspólnego mianownika, trzeba wzbudzić w ludziach emocje, najlepiej negatywne - mówi na antenie Programu 1 Polskiego Radia Wojciech Brzeziński, dziennikarz naukowy, współautor książki "Strefy cyberwojny". Czy potrafimy rozpoznać fake newsy? Kto i po co je tworzy i jak z nimi walczyć? 
Zobacz więcej na temat:  Roman Czejarek fake news emerytura dezinformacja kłamstwo społeczeństwo reklama Facebook media cyberbezpieczeństwo

Propaganda a media społecznościowe. "Świadomość polityczna jest dosyć niska"

W mediach społecznościowych na popularności zyskuje piosenka propagandowa Korei Północnej. Użytkownikom nie przeszkadza jej treść; ważne, że wpada w ucho i nadaje się do wykorzystania w filmikach. Wraz z fenomenem piosenki pojawia się jednak pytanie: czy w social mediach powinny być ostrzeżenia przed tego typu treściami? A może powinniśmy uświadamiać młodych i zachęcać do poznawania historii? Nie brakuje też głosów, że to po prostu przejaw specyficznego poczucia humoru.
Zobacz więcej na temat:  Trójka Martyna Masztalerz Robert Grzędowski propaganda Korea Północna internet