Polskie Radio
Section05
góry

Dyrektor festiwalu kolęd: pokolenia przekazują dziedzictwo

- Po wykonawcach widać, jak pięknie pokolenia przekazują sobie to dziedzictwo. Naprawdę wiele pokoleń śpiewa w domach, a potem przychodzi dzielić się tą wspaniałą nowiną z innymi - powiedziała o XII edycji Festiwalu Kolęd, Pastorałek i Pieśni Bożonarodzeniowych Joanna Staszak, dyrektor imprezy.
Zobacz więcej na temat:  kolędy Zakopane KULTURA wydarzenia kulturalne Wydarzenia góralska muzyka Boże Narodzenie zespół góry Podhale Polskie Radio 24

K2: trwa walka o niezdobyty szczyt. "Teraz to miejsce katastrofy"

Wspinacze, którzy działają tej zimy na K2, nie mogą liczyć na łaskę, jeżeli chodzi o pogodę. Trzy dni temu na ośmiotysięczniku szalała wichura, która zmiotła założony już obóz. "Katastrofalny obraz. Stwierdziliśmy, że oba namioty i cały sprzęt, który zostawiliśmy na atak szczytowy, został zniszczony i zmieciony przez wiatr. Straciliśmy wszystko" - informował Nirmala "Nims" Purja. Obecnie otworzyło się jednak krótkie okno pogodowe, podejmowane są kolejne próby.
Zobacz więcej na temat:  góry Himalaje SPORT wspinaczka

Ekonomista: bez wprowadzanych ograniczeń pod znakiem zapytania mógłby stanąć przyszły sezon zimowy

- Rozumiem, że wielu przedsiębiorców znajduje się w trudnej sytuacji, ale uruchomienie ich działalności wiązałoby się z ponownym wzrostem liczby zakażeń i przeciąganiem walki z pandemią. Im szybciej sobie z nią poradzimy, tym szybciej wrócimy do normalnej gospodarki - powiedział Jerzy Bielewicz, ekonomista, finansista i dziennikarz ekonomiczny.
Zobacz więcej na temat:  Polskie Radio 24 POLSKA polityka Piotr Wąż góry Koronawirus w Polsce przedsiębiorca pandemia

Podhale 100 lat temu i dziś – dwa różne światy?

– Rozmawiałyśmy ze starszymi góralami ze skalnego Podhala, zbierałyśmy historie, wspomnienia do książki. Jedno z pytań, które zadawałyśmy, dotyczyło tego, czy nasi rozmówcy chodzili dawniej w góry. Prawie każda z tych osób odpowiadała "na góry, na Giewont się patrzy" – mówiła Barbara Caillot współautorka książki, wyjaśniając genezę tytułu "Na Giewont się patrzy".
Zobacz więcej na temat:  Trójka góry Kraków Tatry Piotr Firan Giewont

NASZ WYWIAD Wielicki: dożyłem emerytury, miałem szczęście

- Cierpliwość. Dystans. Nigdy na skróty - to jest najważniejsze w górach. (...) Zdecydowanie bym nie polecał tego, co ja zrobiłem na Nanga Parbat w 1996, tego robić nie wolno, to jest przykład, jak nie powinno się działać w górach. Ja miałem szczęście … i czuję się dobrym himalaistą, bo dożyłem emerytury - mówił portalowi PolskieRadio24.pl Krzysztof Wielicki.
Zobacz więcej na temat:  góry Krzysztof Wielicki Mount Everest Himalaje SPORT opinie TYLKO U NAS