Polskie Radio
Section05

opera

Ian Bostridge: śpiewam, ale nie rezygnuję z pisania

- Śpiewanie w moim przypadku wiąże się z brakiem stałego zatrudnienia. To przyjemne, ale z drugiej strony dobrze byłoby mieć jakąś stałą bazę i o nic się nie martwić. Zamiast chodzić do szkoły muzycznej, śpiewałem w kościelnym chórze, mój głos wciąż brzmi dobrze i cały czas dowiaduję się o nim czegoś nowego - mówił w Dwójce Ian Bostridge, śpiewak, pisarz i historyk.
Zobacz więcej na temat:  śpiew Dwójka Jakub Kukla

PR24 Richard Wagner - narodowy kompozytor Niemiec. Prof. Kozłowski: kluczowa dla niego była mitologia północy

- Wyjątkowość Richarda Wagnera, jako kompozytora niemieckiego, a także użycie go później jako narodowego kompozytora wiązała się to także z wyborem mitologii północy, która była dla Wagnera kluczowa ze względu na stworzenie Pierścienia Nibelunga, czyli tego największego, najdłuższego w historii opery dzieła, które łącznie trwa ok. 20 godzin, jeśli nie liczyć przerw - mówił w Polskim Radiu 24 prof. Krzysztof Kozłowski, teatrolog, filmoznawca (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu).
Zobacz więcej na temat:  Polskie Radio 24 Zdzisław Krasnodębski TEATR KULTURA Niemcy

Piotr Beczała: pracując nad rolą, sięgam po nagrania z zamierzchłej przeszłości

- To nie są nagrania sprzed dwudziestu-trzydziestu lat, tylko najczęściej sprzed osiemdziesięciu. Sięgam również do pewnych źródeł historycznych. Przygotowując się do tytułowej partii w "Lohengrinie", doszukałem się różnych wiadomości co do wykonawców wagnerowskich, szczególnie roli Lohengrina, sięgając aż po Jana Reszke, który był królem Metropolitan Opera przez kilkanaście lat - mówił w Dwójce światowej sławy tenor Piotr Beczała, laureat Nagrody Mediów Publicznych (2020) w kategorii Muzyka przyznanej przez Polskie Radio
Zobacz więcej na temat:  Piotr Beczała metropolitan opera Karol Furtak Dwójka MUZYKA

Wojciech Faruga: tango operity nie da się z niczym porównać

- Moja wiedza muzyczna nie jest może aż tak rozległa, ale rzeczywiście jak zacząłem tego pierwszy raz słuchać, byłem zachwycony. Koncepcja tango operity i jej realizacja jest dla mnie niepodobna do niczego innego - mówił w "Wybieram Dwójkę" Wojciech Faruga, reżyser spektaklu "María de Buenos Aires" na podstawie tango opery Astora Piazzolli. Premiera już wkrótce w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
Zobacz więcej na temat:  Astor Piazzolla Teatr Wielki - Opera Narodowa Jakub Kukla Dwójka premiera MUZYKA tango

Fatma Said: także w śpiewie potrzebujemy błędów, by czegoś się nauczyć

- W tańcu znajduję swego rodzaju wyzwolenie, którego nie doświadczam w zawodowym śpiewie. Nie czuję presji bycia bezbłędną, to świat, w którym czuję się wolna, to jest moje hobby, chętnie trenuję taniec. Gdybym miała szukać w życiu innej drogi, to byłaby ona związana ze słowem pisanym, może wybrałabym poezję - mówiła w Dwójce egipska sopranistka Fatma Said.
Zobacz więcej na temat:  Dwójka śpiew Jakub Kukla MUZYKA

Jan Tomasz Adamus: Festiwal Opera Rara daje nową szansę dziełom zapomnianym

- Dzieła Vivaldiego i Mozarta pochodzą z epoki, kiedy jeszcze nie reżyserowano oper, artyści nieruchomo śpiewali, a wokół nich zmieniała się scenografia. Utwór Schumanna nie jest operą i pochodzi z innych czasów, po Wagnerze, który wygasił światło na widowni i skupił uwagę słuchaczy na tym, co się dzieje na scenie - mówił w Dwójce Jan Tomasz Adamus, dyrektor Festiwalu Opera Rara.
Zobacz więcej na temat:  Jan Tomasz Adamus Dwójka Paweł Siwek

Muzyczno-historyczny kryminał? "Opera na trzy śmierci" Sylwii Stano

Jest rok 1946. Oczom czytelnika ukazuje się powojenna, zburzona Warszawa, w której mieszka dwudziestoparoletnia, uzdolniona wokalnie kobieta o imieniu Gustawa. Chciałaby śpiewać, ale spotykają ją trudności, jakie były udziałem większości ludzi po wojnie. I choć ostatecznie staje u progu kariery, to wokół niej zaczynają umierać ludzie. "Czy to muzyczno-historyczny kryminał?" - pyta Magda Mikołajczuk.
Zobacz więcej na temat:  Magda Mikołajczuk literatura Warszawa KULTURA Puszcza Białowieska