Polskie Radio
Section05
emigracja zarobkowa

Reportaż "Tu, na Śląsku". Historia górniczej rodziny [POSŁUCHAJ]

Kiedyś w dziewięciu na dziesięć śląskich domów mieszkali górnicy i ich rodziny. Dziś, gdy Polska odchodzi od węgla na rzecz ekologicznych, odnawialnych źródeł energii, zawód górnika odchodzi w zapomnienie. Z okazji zbliżającej się Barbórki, nazywanej także Dniem Górnika, przedstawiliśmy w Trójce reportaż Katarzyny Błaszczyk "Tu, na Śląsku". To historia rodziny państwa Chorobów, w której trzy pokolenia mężczyzn trudnili się górnictwem w kopalniach na Śląsku.
Zobacz więcej na temat:  Trójka reportaż Katarzyna Błaszczyk społeczeństwo węgiel górnictwo górnicy śląskie Śląsk rodzina emigracja zarobkowa

Raport GUS: o 176 tys. spadła liczba polskich emigrantów w 2020 roku

O 176 tys. spadła liczba polskich emigrantów w 2020 roku – czytamy w raporcie Głównego Urzędu Statystycznego „Informacja o rozmiarach i kierunkach czasowej emigracji z Polski w latach 2004-2020. „Podobny efekt obserwowaliśmy po kryzysie z 2008-2009 roku” – ocenia Andrzej Kubisiak, zastępca dyrektora Polskiego Instytutu Ekonomicznego, ekspert rynku pracy.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa Wielka Brytania Brexit pandemia kryzys gospodarczy rynek pracy Małgorzata Frydrych

„Ptaśnik” w Pobiednej. Spełnione marzenie o powrocie do Polski

- Kiedy się poznaliśmy, moja obecna żona mieszkała w Wielkiej Brytanii, a ja już wróciłem. Jadąc do Magdy, wiedziałem, że moje miejsce jest w Polsce. Po ślubie założyliśmy, że Jak Maga będzie gotowa do powrotu, pakujemy się i wracamy. I po dziesięciu latach nadszedł taki dzień – wspomina Marek Drobnik. - To był ten czas. Zaczęliśmy tęsknić – dodaje Magdalena Drobnik.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa Polonia rodzina na swoim Dolny Śląsk turystyka wolny czas urlop dzieci wychowanie Małgorzata Frydrych

Aleksandra Korecka: wróciłam z Niemiec do Polski, to była bardzo dobra decyzja

Wiedziałam, że na emigracji nie osiągnę celów, jakie sobie wyznaczyłam. Chciałam się rozwijać, kontynuować edukację, pójść na studia. Musiałam pracować a tego nie dało się pogodzić ze studiami na uniwersytecie. W Niemczech, bez wyższego wykształcenia, mogłam pracować w barze, sprzątać, czyli wykonywać prace, których nie chcą wykonywać Niemcy. Byłam przed 30-tką, zaczęłam zatem konkretnie myśleć o powrocie. To była przemyślana decyzja” - wspomina Aleksandra Korecka, inicjatorka gospodarstwa turystycznego „Sopień”.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa praca edukacja Niemcy turystyka wakacje 2021 wieś jezioro Małgorzata Frydrych

Emigracja i powrót z Niemiec do Dworku Króla Stanisława

„Kiedyś robiłem wiele, żeby z Polski wyjechać, dziś robię wszystko, by jak najszybciej do Polski wrócić” - przyznaje Stanisław Król. Polak mieszkający od ponad trzydziestu lat w Niemczech, stworzył na Mazurach turystyczne miejsce z klimatem, Dworek Króla Stanisława. "Daję sobie jeszcze dwa lata na przeprowadzkę" - dodaje.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa rodzina Mazury turystyka wakacje 2021 POLSKA przyroda wieś inwestycje Małgorzata Frydrych

Ze Szkocji na Mazury. „To najlepsza decyzja jaką w życiu podjąłem”

Tomasz Wielgosz wrócił ze Szkocji by otworzyć Dom w Akacjach na Mazurach. „Pandemia stworzyła przestrzeń, aby zrealizować snute przez lata, ciche plany i marzenia. Wszystko było pozamykane, praca zdalna. Stwierdziłem, że w Polsce mam więcej do zrobienia” - wyjaśnia.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa Mazury praca turystyka rodzina podróże Podróże rodzinne Polonia Małgorzata Frydrych

Trwa projekt fotograficzny „Polskie Kobiety na świecie Polską Dumą”

Pomysł zrodził się we Włoszech. Aneta Malinowska, Polka mieszkająca w Bolonii, artystka i fotograf, postanowiła zaprosić rodaczki w wieku od 18 do 100 lat, żyjące we wszystkich zakątkach świata, do współpracy. „Byłam ciekawa, jak one żyją, tam gdzie osiadły w swoim emigracyjnym życiu. W jaki sposób pielęgnują swoją polskość z dala od domu. Każda jest inna i miała własny powód aby wyjechać, wybrać kraj emigracji. Inne też elementy polskiej codzienności zabrały ze sobą w świat” - wyjaśnia inicjatorka projektu.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa POLSKA duma państwowa Polacy za granicą fotografia kobieta Włochy Bolonia SZTUKA symbole narodowe Małgorzata Frydrych

Życie na emigracji. „Rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady”

A gdyby tak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady? Wiele osób skrycie snuje takie marzenia czy plany, Maciej i Ewa Mimiec skutecznie je zrealizowali. Zostawili londyńskie życie, stabilną pracę zawodową, sprzedali mieszkanie. Kilka miesięcy później zaczęli budować swoje życie na nowo wśród bieszczadzkich krajobrazów. Kupili ziemię, otworzyli pensjonat z kuchnią łączącą doświadczenie zdobyte u londyńskich kucharzy z lokalnymi specjałami.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa praca Bieszczady turystyka Londyn gotowanie kuchnia polska wakacje działalność gospodarcza Małgorzata Frydrych

Polski rynek pracy. Dlaczego w ofertach brakuje informacji o wysokości wynagrodzenia?

Polscy pracodawcy, sporadycznie lub w ogóle, nie zamieszczają informacji o wysokości wynagrodzenia w ofertach pracy. Co z kolei znacząco utrudnia poszukiwanie pracy rodakom planującym powrót z emigracji. Jak przyznają, kłopot stanowi już podjęcie decyzji o przeprowadzce do kraju, skoro trudno określić wysokość miesięcznych dochodów na preferowanych stanowiskach.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa praca praca za granicą praca w życiu wynagrodzenia oferta pracy rodzina na swoim koszty POLSKA Małgorzata Frydrych

Rodzina podzielona emigracją. „Zanim małżonkowie podejmą decyzję o wyjeździe”

Zanim małżonkowie podejmą decyzję o wyjeździe za pracą jednego z rodziców, warto rozważyć czy sytuacja materialna jest wystarczającą podstawą do tak daleko idącej zmiany w funkcjonowaniu rodziny. Podnoszenie statusu materialnego pozornie jest atrakcyjne ale można stracić zdecydowanie więcej. Bo żadna rzecz ani kwota na koncie nie zastąpi dziecku domu i obecności rodzica.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa rodzice rodzina rodzicielstwo małżeństwo dzieci Małgorzata Frydrych

Zdalne rekrutacje otwierają rodzimy rynek pracy dla polskich emigrantów

Pandemia zmieniła rynek pracy. Zdalne wykonywanie zadań zawodowych, telekonferencje a nawet rekrutacje online stały się standardem. Taka sytuacja otwiera polski rynek pracy dla Polaków, który wyemigrowali zarobkowo. Cały proces rekrutacji można przejść zdalnie bez konieczności odbywania wielu podróży do Polski. Co więcej, w niektórych branżach wiąże się to również z rozpoczęciem pracy, będąc jeszcze poza granicami kraju. „To komfortowe rozwiązanie, nie generuje kosztów a daje fundament do powrotu w postaci pracy i środków materialnych na start” - przyznają polscy emigranci i eksperci rynku pracy.
Zobacz więcej na temat:  praca praca zdalna praca mobilna praca w domu praca w it praca przy komputerze praca za granicą praca hybrydowa emigracja emigracja zarobkowa pandemia oferta pracy rekrutacja Małgorzata Frydrych

Powrót do kraju. „To nie była decyzja podjęta z dnia na dzień”

„Mieliśmy tyle samo oczekiwań co obaw wobec powrotu do Polski. Spodziewaliśmy się jednak, że będzie to dobra decyzja dla naszej rodziny” - mówi Marta Lebdowicz, która z mężem i trojgiem dzieci wróciła z emigracji w Wielkiej Brytanii. „Nie planowaliśmy i nie chcieliśmy zostać za granicą na stałe. To nie była decyzja podjęta z dnia na dzień” - podkreśla Polka.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa rodzina rodzina na swoim POLSKA Wielka Brytania dzieci wychowanie tradycja patriotyzm Małgorzata Frydrych