Polskie Radio
Section05
wakacje 2021

„Byłem ciekawy kraju w którym się urodziłem”. Grzegorz Piecyk o powrocie do Polski z Francji

Większość polskich emigrantów deklaruje, że wraca do kraju dla rodziny. Grzegorz Piecyk zmienił założenia i jako jedyny z rodziny postanowił wrócić do Polski z Francji, do której wyemigrował z rodzicami i rodzeństwem w dzieciństwie. „Byłem ciekawy kraju w którym się urodziłem, ludzi tu żyjących. Różnice materialne nie miały dla mnie znaczenia” - przyznaje po latach Polak.
Zobacz więcej na temat:  emigracja ojczyzna rodzina na swoim rodzina wakacje 2021 turystyka Dolny Śląsk rower Francja Małgorzata Frydrych

Dolny Śląsk Natalii i Tomasza. Angielski „Pokój i Spokój” w poniemieckim domu

„Wróciliśmy do Polski z konkretnym pomysłem na nasze życie. Chcieliśmy prowadzić klimatyczny pensjonat, w jakich mieliśmy okazję mieszkać podróżując po Wyspach w czasie naszej brytyjskiej emigracji. Szkopuł w tym, że nie mieliśmy doświadczenia w turystyce. To nas jednak nie zniechęciło. Dwa lata szukaliśmy odpowiedniego domu. Zauroczył nas poniemiecki budynek na Dolnym Śląsku. Było sielsko i po angielsku. Po ośmiu miesiącach generalnego remontu i pracy po kilkanaście godzin na dobę, mieliśmy również pokoje dla gości” - wspominają, dziś już z uśmiechem, Natalia i Tomasz Marszałek.
Zobacz więcej na temat:  emigracja rodzina rodzina na swoim wychowanie tradycja dzieci turystyka wakacje 2021 Małgorzata Frydrych

Wracał z rodziną z wakacji. Zasnął za kierownicą i uderzył w dwa ogrodzenia

Większość z nas chce wykorzystać urlop maksymalnie intensywnie. Przekłada się to jednak na zmęczenie i spadek refleksu za kółkiem. Przekonał się o tym kierowca wracający z rodziną z wakacji – zasnął za kierownicą i uderzył w dwa ogrodzenia.
Zobacz więcej na temat:  kierowca kierowcy Radio kierowców Polskie Radio Kierowców wypadek małopolskie wakacje 2021 motoryzacja samochody Polskie Radio wakacje zdrowie regiony samochód

Pomorskie: 9-letni rowerzysta wpadł pod samochód. Policja wyjaśnia okoliczności wypadku

W miejscowości Narkowy (woj. pomorskie) doszło do potrącenia jadącego na rowerze 9-latka. Chłopiec skręcając w lewo wpadł wprost pod jadący w tym samym kierunku samochód marki Renault. Dziecko z poważnymi obrażeniami trafiło do szpitala. Pomorscy policjanci badają okoliczności wypadku.
Zobacz więcej na temat:  kierowca kierowcy Radio kierowców Polskie Radio Kierowców wypadek wakacje 2021 motoryzacja samochody pomorskie Polskie Radio wakacje regiony samochód rower społeczeństwo bezpieczeństwo bezpieczeństwo na drodze

„Ogród Dobrych Myśli”. Plajny Pauliny Budzińskiej

Zaczęło się od marzenia małej dziewczynki o sieci hoteli. Później były studia z filologii hiszpańskiej w Poznaniu i fascynacja kulturą latynoską. „Jeszcze na studiach wyjechałam do Hiszpanii, po zakończeniu edukacji zdecydowałam się osiedlić w Meksyku. A później przyszedł kryzys 2009 roku i okazało się, że przetrwać go najłatwiej będzie w Polsce. Przenieśliśmy się z mężem do Warszawy. Dziś mieszkam w Ogrodzie Dobrych Myśli we wsi Plajny, liczącej zaledwie dwudziestu mieszkańców” - relacjonuje Paulina Budzińka.
Zobacz więcej na temat:  emigracja Hiszpania Meksyk wakacje 2021 turystyka Mazury Warmia Małgorzata Frydrych

Erupcja Krakatau. Ocean przez rok wyrzucał ciała ofiar

Indonezyjski wulkan budził się powoli. Przez kilka lat w regionie trzęsła się ziemia. W maju 1883 roku otworzył się pierwszy krater. W ciągu kilku miesięcy Krakatau wysłał do atmosfery wiele ton trujących gazów. To był jednak dopiero wstęp do tego, co stało się rankiem 27 sierpnia 1883 roku.
Zobacz więcej na temat:  trzęsienia ziemi Krakatoa Indonezja erupcja wulkanu katastrofa katastrofa ekologiczna klęska żywiołowa natura HISTORIA tsunami wakacje 2021

Psy Ojców Niepodległości. Dorek, Moryc, Bystrek i... Pies

To, że pies jest najlepszym przyjacielem człowieka, wiadomo nie od dziś. Słabość do tych czworonogów przejawiali również mężowie stanu. W Międzynarodowym Dniu Psa przypominamy pupili Ojców Niepodległości. Psy były ich wiernymi towarzyszami, obrońcami, a nawet... natchnieniem literackim.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA pies PSY Józef Piłsudski Roman Dmowski Ignacy Jan Paderewski Wojciech Korfanty Wincenty Witos Ignacy Daszyński wakacje 2021

Emigracja i powrót z Niemiec do Dworku Króla Stanisława

„Kiedyś robiłem wiele, żeby z Polski wyjechać, dziś robię wszystko, by jak najszybciej do Polski wrócić” - przyznaje Stanisław Król. Polak mieszkający od ponad trzydziestu lat w Niemczech, stworzył na Mazurach turystyczne miejsce z klimatem, Dworek Króla Stanisława. "Daję sobie jeszcze dwa lata na przeprowadzkę" - dodaje.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa rodzina Mazury turystyka wakacje 2021 POLSKA przyroda wieś inwestycje Małgorzata Frydrych

PORADNIK Wyjazd za granicę - jak się przygotować i o czym pamiętać, aby czuć się bezpiecznie?

Polacy coraz chętniej wybierają kraje egzotyczne jako cel swojej podróży. Choć nie wszystkie destynacje są dla nas łatwo dostępne, a podróż wiąże się czasem z koniecznością przesiadki, to nie zniechęca to wielu osób do udania się na "drugi koniec świata". Warto pamiętać, że do dalekiej podróży trzeba się odpowiednio przygotować.
Zobacz więcej na temat:  POLSKA wakacje 2021 turystyka podróże Polacy za granicą Ministerstwo Spraw Zagranicznych koronawirus pandemia COVID-19 bezpieczeństwo GOSPODARKA

Jerzy Żuławski. Z ziemi polskiej na Księżyc

Choć akcję swych najsłynniejszych książek umieścił na przełomie dwudziestego dziewiątego i trzydziestego wieku, to poruszał problemy aktualne tysiąc lat wcześniej. Księżycowe scenerie, opisy pozaziemskich cywilizacji i fantastycznych technologii były metaforami zjawisk, które Jerzy Żuławski obserwował za życia.
Zobacz więcej na temat:  Jerzy Żuławski Juliusz Żuławski Andrzej Żuławski Xawery Żuławski Marek Żuławski science-fiction proza poezja księżyc podróże kosmos literatura książki Młoda Polska wakacje 2021