Polskie Radio
Section05
rodzina na swoim

Escribo Elmiry Skarłosz. Dobrze napisana historia o powrocie do Polski

Tak jak znaczenie ma to czym i na czym piszemy lub malujemy, tak równie wielkie znaczenie ma miejsce, w którym żyjemy. Zapewnia o tym Elmira Skarłosz, osoba, która w jednym i w drugim może pochwalić się ogromnym doświadczeniem. Po 10 latach emigracji, porzuciła Szkocję i wróciła w rodzinne strony, by wraz z mężem zbudować w Polsce jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w branży papierniczej i piśmienniczej.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa rodzina na swoim Szkocja Wielka Brytania Katowice małopolskie papier praca praca na własny rachunek Małgorzata Frydrych

Willa Jodła w Wiśle. „Dom w Polsce, o którym marzyliśmy”

Zawsze wiedzieliśmy, że wrócimy do Polski. Planowaliśmy wspólne życie, chcieliśmy mieć dom i czworo dzieci. Trzeba było na nasze marzenia zarobić. Kilkuletni wyjazd zarobkowy za granicę wydawał się dobrym, praktycznym rozwiązaniem. Kiedy urodziło się nam pierwsze dziecko wiedzieliśmy, że mamy sześć lat do powrotu do kraju, zanim pójdzie do szkoły - wspominają Justyna i Paweł Wisełkowie, właściciele Willi Jodły w Wiśle.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa praca rynek pracy rodzina rodzina na swoim dzieci edukacja Norwegia POLSKA Wisła turystyka wakacje 2022 Małgorzata Frydrych

Karta Dużej Rodziny to możliwość uzyskania wielu zniżek i ulg. Sprawdź na co możesz liczyć

Karta Dużej Rodziny to nie tylko możliwość uzyskania wielu zniżek w sklepach, ale także otrzymania znaczących upustów przy zakupie samochodu, czy nawet przy rezerwacji biletów na samolot. Wakacje coraz bliżej dlatego warto sprawdzić dodatkowe możliwości i oferty wielu instytucji i prywatnych partnerów programu.
Zobacz więcej na temat:  GOSPODARKA rodzina rodzina zastępcza rodzina na swoim dzieci Karta dużej rodziny wakacje wakacje w mieście LOT PKP PKP Intercity

Dwa powroty z emigracji i marzenie o byciu kobietą elektrykiem w Polsce

Skończyli budowę domu w Polsce i postanowili wrócić z emigracji. Okazało się jednak, że potrzebują więcej środków na rozkręcenie własnej firmy. Ponowna emigracja zbiegła się w czasie z Brexitem i pandemią koronawirusa. „Zauważyliśmy, że ubywa nam pieniędzy mimo dobrych pensji. Na to nałożyła się przedłużająca izolacja, brak możliwości przyjazdu do Polski, spotkania z rodziną. Stwierdziliśmy, że pieniądze to nie wszystko. I czas wracać” - wyjaśniają Ewa i Wojciech Klimiuk.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa praca Wielka Brytania Brexit pandemia koronawirus rodzina na swoim Podlasie zawód przyszłości Małgorzata Frydrych

Paweł Galan: nasza córka w końcu spędza czas z dziadkami

„Spakowaliśmy życie i pełni oczekiwań wraz z przyjaciółmi, trzema trabantami, wyjechaliśmy do Wielkiej Brytanii. Miały być tylko dwa, trzy lata. W sumie spędziliśmy na emigracji ponad piętnaście lat. Wyjechaliśmy na zaproszenie przyjaciół, za pracą, której wówczas w Polsce brakowało. Wróciliśmy na własne życzenie, przekonani o słuszności naszej decyzji, do pracy, która na nas czekała” - mówi Paweł Galan.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa praca praca zdalna Wielka Brytania rodzina rodzina na swoim Zamość dziadek babcia trabant Małgorzata Frydrych

Marta Berdzik o byciu pełnoetatową babcią przez ocean

„Moja córka wyszła za mąż za Meksykanina i podążając za głosem serca, wyjechała z Polski. Mają dwoje dzieci: Krzysia i Ludwikę. I tak na przekór geograficznej odległości, różnicy czasu a ostatnio również pandemii i izolacji społecznej, jestem pełnoetatową babcią” - mówi Marta Berdzik, mama Polki na stałe mieszkającej w Meksyku.
Zobacz więcej na temat:  emigracja rodzina rodzina na swoim Meksyk Dzień Dziadka Dzień Babci dzieci wychowanie Małgorzata Frydrych

Rynek pracy 2022. Gdzie pracować po powrocie z emigracji?

„Pracodawcy poszukują zmotywowanych pracowników, którzy wiedzą co chcą robić na danym stanowisku i dlaczego w tej konkretnie firmie. Ofert jest dużo, najwięcej w obszarze IT, ale również poszukiwani są specjaliści ze znajomością mniej popularnych języków, np. skandynawskich” - kreśli profil pracownika 2022, Aleksandra Mościcka, założycielka grupy „Powroty”, ekspert ryku pracy.
Zobacz więcej na temat:  praca praca mobilna praca w it praca w życiu praca w domu rynek pracy emigracja emigracja zarobkowa Polonia rodzina na swoim firma Małgorzata Frydrych

Boże Narodzenie 2021. Polscy emigranci o świętach po powrocie do kraju

Spędzili na emigracji w Wielkiej Brytanii po kilkanaście lat. W tym czasie na święta Bożego Narodzenia do kraju przyjechali raz, może dwa. Brakowało wspólnego czasu z rodziną, z przyjaciółmi. Zapachu polskich potraw, kolędowania, dzielenia się opłatkiem. Po powrocie do Polski cieszą się każdą godziną świątecznego czasu.
Zobacz więcej na temat:  emigracja Wigilia Boże Narodzenie rodzina rodzina na swoim choinka prezenty kolędy Wielka Brytania POLSKA Małgorzata Frydrych

Grodzisk Mazowiecki. Miejsce przyjazne dla Polaków wracających z emigracji

„Grodzisk Mazowiecki jest zlokalizowany blisko Warszawy, to jego naturalny atut. W trzydzieści minut można dojechać do miasta ze stolicy samochodem. Są również dwie nitki kolejowe. Ale jest coś, co nas od dużego miasta różni. Mamy dużo zieleni i przestrzeni, klimatyczne miejsca, bogatą ofertę edukacyjną, sportową i kulturalną. Krótko mówiąc, mamy wielkomiejski standard życia ale bez wszechobecnego smogu, betonu i z dobrą komunikacją” - mówi burmistrz, Grzegorz Benedykciński.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa praca rynek pracy rodzina na swoim rodzina biznes senior Grodzisk Mazowiecki repatrianci Karta dużej rodziny Małgorzata Frydrych

„Ptaśnik” w Pobiednej. Spełnione marzenie o powrocie do Polski

- Kiedy się poznaliśmy, moja obecna żona mieszkała w Wielkiej Brytanii, a ja już wróciłem. Jadąc do Magdy, wiedziałem, że moje miejsce jest w Polsce. Po ślubie założyliśmy, że Jak Maga będzie gotowa do powrotu, pakujemy się i wracamy. I po dziesięciu latach nadszedł taki dzień – wspomina Marek Drobnik. - To był ten czas. Zaczęliśmy tęsknić – dodaje Magdalena Drobnik.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa Polonia rodzina na swoim Dolny Śląsk turystyka wolny czas urlop dzieci wychowanie Małgorzata Frydrych

„Nie ma co odkładać marzeń na emeryturę”. Siedlisko Soce Moniki i Pawła Hajduczenia

Wrócili ze świata by stworzyć swój mały, prywatny świat na Podlasiu. „Podróżując i mieszkając w dużych miastach doszliśmy do wniosku, że to niekoniecznie jest dla nas. Najlepiej czujemy się otoczeni naturą, gdzieś gdzie nie ma pędu a jest spokój. I rozważając za i przeciw powrotu do Polski, doszliśmy do wniosku, że skoro mamy takie swoje miejsce na Podlasiu, to nie ma co odkładać marzeń na emeryturę” - wspominają Monika i Paweł Hajduczenia, twórcy „Siedliska Soce”.
Zobacz więcej na temat:  emigracja podróże Australia Polonia turystyka wakacje 2021 wakacje na wsi Podlasie rodzina na swoim Małgorzata Frydrych

„Byłem ciekawy kraju w którym się urodziłem”. Grzegorz Piecyk o powrocie do Polski z Francji

Większość polskich emigrantów deklaruje, że wraca do kraju dla rodziny. Grzegorz Piecyk zmienił założenia i jako jedyny z rodziny postanowił wrócić do Polski z Francji, do której wyemigrował z rodzicami i rodzeństwem w dzieciństwie. „Byłem ciekawy kraju w którym się urodziłem, ludzi tu żyjących. Różnice materialne nie miały dla mnie znaczenia” - przyznaje po latach Polak.
Zobacz więcej na temat:  emigracja ojczyzna rodzina na swoim rodzina wakacje 2021 turystyka Dolny Śląsk rower Francja Małgorzata Frydrych

Dolny Śląsk Natalii i Tomasza. Angielski „Pokój i Spokój” w poniemieckim domu

„Wróciliśmy do Polski z konkretnym pomysłem na nasze życie. Chcieliśmy prowadzić klimatyczny pensjonat, w jakich mieliśmy okazję mieszkać podróżując po Wyspach w czasie naszej brytyjskiej emigracji. Szkopuł w tym, że nie mieliśmy doświadczenia w turystyce. To nas jednak nie zniechęciło. Dwa lata szukaliśmy odpowiedniego domu. Zauroczył nas poniemiecki budynek na Dolnym Śląsku. Było sielsko i po angielsku. Po ośmiu miesiącach generalnego remontu i pracy po kilkanaście godzin na dobę, mieliśmy również pokoje dla gości” - wspominają, dziś już z uśmiechem, Natalia i Tomasz Marszałek.
Zobacz więcej na temat:  emigracja rodzina rodzina na swoim wychowanie tradycja dzieci turystyka wakacje 2021 Małgorzata Frydrych

Polski rynek pracy. Dlaczego w ofertach brakuje informacji o wysokości wynagrodzenia?

Polscy pracodawcy, sporadycznie lub w ogóle, nie zamieszczają informacji o wysokości wynagrodzenia w ofertach pracy. Co z kolei znacząco utrudnia poszukiwanie pracy rodakom planującym powrót z emigracji. Jak przyznają, kłopot stanowi już podjęcie decyzji o przeprowadzce do kraju, skoro trudno określić wysokość miesięcznych dochodów na preferowanych stanowiskach.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa praca praca za granicą praca w życiu wynagrodzenia oferta pracy rodzina na swoim koszty POLSKA Małgorzata Frydrych

Powrót do kraju. „To nie była decyzja podjęta z dnia na dzień”

„Mieliśmy tyle samo oczekiwań co obaw wobec powrotu do Polski. Spodziewaliśmy się jednak, że będzie to dobra decyzja dla naszej rodziny” - mówi Marta Lebdowicz, która z mężem i trojgiem dzieci wróciła z emigracji w Wielkiej Brytanii. „Nie planowaliśmy i nie chcieliśmy zostać za granicą na stałe. To nie była decyzja podjęta z dnia na dzień” - podkreśla Polka.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa rodzina rodzina na swoim POLSKA Wielka Brytania dzieci wychowanie tradycja patriotyzm Małgorzata Frydrych

Rodzina na walizkach. „Nie ma jak w domu”

„Po 11-tu latach życia w Wielkiej Brytanii zaczęliśmy szukać domu dla naszej rodziny. Oglądaliśmy kolejne budynki ale czegoś mi w nich brakowało” – opowiada Małgorzata Nocny, która wraz z rodziną po blisko 15-tu latach wróciła do Polski. „Ciągle coś nas powstrzymywało przed podjęciem decyzji o kupnie. Ponadto, Londyn stał się dla nas, małżeństwa z dwojgiem dzieci, zwyczajnie za tłoczny, za ciasny. Pędziliśmy lub staliśmy w korkach zamiast spędzać czas ze sobą” - przyznaje Polka.
Zobacz więcej na temat:  emigracja rodzina na swoim rodzina rodzicielstwo Karta dużej rodziny Wielka Brytania Niemcy POLSKA Małgorzata Frydrych

Rodzina na emigracji. Korzenie i skrzydła w walizce

Wyjazd za granicę dla małżeństwa to zawsze próba. Jeśli jest wspólnym doświadczeniem wymaga zrozumienia nowej sytuacji, codziennej troski i akceptacji. Jeśli emigruje jedno z małżonków, wspólne życie, budowanie i podtrzymywanie codziennych kontaktów, staje się wyzwaniem.
Zobacz więcej na temat:  rodzina rodzina na swoim rodzicielstwo emigracja emigracja zarobkowa dzieci KULTURA tradycja język polski wychowanie Małgorzata Frydrych psychologia dziecięca psychologia

Powrót z Wielkiej Brytanii. "Każdy ma jakiś talent"

- To pierwsza rzecz jaką słyszysz w pracy czy szkole w Wielkiej Brytanii: chodź, poszukamy twoich mocnych stron, w czym jesteś dobra, i będziemy to pielęgnować - wspomina emigracyjny start zawodowy Magdalena Szychowska. Twórczyni własnej marki kosmetyków przyznaje, że życie na emigracji pozwoliło jej odkryć i rozwinąć talenty oraz przekuć je w pomysł na własny biznes.
Zobacz więcej na temat:  emigracja ojczyzna Wielka Brytania Londyn rodzina na swoim firma POLSKA Małgorzata Frydrych