Polskie Radio
Section05
wakacje 2021

Od Juraty do Zaleszczyk – 10 najpopularniejszych kurortów II Rzeczpospolitej

Zamożniejsi obywatele II Rzeczpospolitej wypoczynek w rodzimych kurortach postrzegali nie tylko jako sposób spędzania wolnego czasu, ale wręcz jako patriotyczny obowiązek. Mapa przedwojennej Polski usiana była uzdrowiskami, oto najsłynniejsze z nich.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA II Rzeczpospolita II RP wakacje wypoczynek kurort Zakopane Hel władysławowo Józef Haller Jan Kiepura Krynica Kazimierz Dolny Zaleszczyki magazyn wakacyjny wakacje 2021

Akcja "Lato w teatrze" ma już piętnaście lat!

"Lato w teatrze" funkcjonuje już od piętnastu lat. Od początku działalności są organizowane dwutygodniowe warsztaty, zakończone pokazem. "To, co się odbywa w trakcie tych dwóch tygodni, zależy od zespołów projektowych. Organizowane są wszelkiego rodzaju zajęcia twórcze, od takich stricte teatralnych po dramaturgiczne, choreograficzne, zajęcia muzyczne" – mówiła na antenie Polskiego Radia Dzieciom Joanna Krukowska Gulik, koordynatorka akcji, która gościła w "Strefie Rodzica".
Zobacz więcej na temat:  Strefa Rodzica radio dla dzieci radio dla rodziców radio bez reklam TEATR spektakle dla dzieci wakacje wakacje 2022 czas wolny wakacje 2021

NASZ WYWIAD Czarnobyl. Serial a rzeczywistość. Pytamy fizyka jądrowego

Popularny serial "Czarnobyl" przedstawia historię przebiegu i skutków katastrofy elektrowni jądrowej w Czarnobylu. Czy wizja ukazana w produkcji odzwierciedla wypadki sprzed 36 lat? Co naprawdę wydarzyło się w kwietniu 1986 roku? Czy po ponad trzech dekadach wyciągnęliśmy wnioski z czarnobylskiej katastrofy?
Zobacz więcej na temat:  Czarnobyl elektrownia atomowa fizyka HISTORIA energia atomowa magazyn wakacyjny wakacje 2021

Aleksandra Korecka: wróciłam z Niemiec do Polski, to była bardzo dobra decyzja

Wiedziałam, że na emigracji nie osiągnę celów, jakie sobie wyznaczyłam. Chciałam się rozwijać, kontynuować edukację, pójść na studia. Musiałam pracować a tego nie dało się pogodzić ze studiami na uniwersytecie. W Niemczech, bez wyższego wykształcenia, mogłam pracować w barze, sprzątać, czyli wykonywać prace, których nie chcą wykonywać Niemcy. Byłam przed 30-tką, zaczęłam zatem konkretnie myśleć o powrocie. To była przemyślana decyzja” - wspomina Aleksandra Korecka, inicjatorka gospodarstwa turystycznego „Sopień”.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa praca edukacja Niemcy turystyka wakacje 2021 wieś jezioro Małgorzata Frydrych

„Nie ma co odkładać marzeń na emeryturę”. Siedlisko Soce Moniki i Pawła Hajduczenia

Wrócili ze świata by stworzyć swój mały, prywatny świat na Podlasiu. „Podróżując i mieszkając w dużych miastach doszliśmy do wniosku, że to niekoniecznie jest dla nas. Najlepiej czujemy się otoczeni naturą, gdzieś gdzie nie ma pędu a jest spokój. I rozważając za i przeciw powrotu do Polski, doszliśmy do wniosku, że skoro mamy takie swoje miejsce na Podlasiu, to nie ma co odkładać marzeń na emeryturę” - wspominają Monika i Paweł Hajduczenia, twórcy „Siedliska Soce”.
Zobacz więcej na temat:  emigracja podróże Australia Polonia turystyka wakacje 2021 wakacje na wsi Podlasie rodzina na swoim Małgorzata Frydrych

Polska Johna Borrella. „Kania Lodge na Kaszubach stała się moim domem”

„Na Kaszuby przyjechałem z żoną, Polką, którą poznałem w Afryce. Jej rodzice mieli domek nad jeziorem Białym. Zauroczyło mnie to miejsce. Piękno przyrody, przestrzeń, cisza. Pracowałem jako korespondent wojenny, ponad dwadzieścia lat patrzyłem na krzywdę ludzi, mieszkałem w hotelach. To było wymarzone miejsce, żeby osiąść, zbudować dom i zająć się zawodowo czymś nowym” - opowiada John Borrell.
Zobacz więcej na temat:  emigracja Nowa Zelandia POLSKA Kaszuby turystyka wakacje 2021 transformacja ustrojowa biznes biznes za granicą kuchnia polska Małgorzata Frydrych

„Byłem ciekawy kraju w którym się urodziłem”. Grzegorz Piecyk o powrocie do Polski z Francji

Większość polskich emigrantów deklaruje, że wraca do kraju dla rodziny. Grzegorz Piecyk zmienił założenia i jako jedyny z rodziny postanowił wrócić do Polski z Francji, do której wyemigrował z rodzicami i rodzeństwem w dzieciństwie. „Byłem ciekawy kraju w którym się urodziłem, ludzi tu żyjących. Różnice materialne nie miały dla mnie znaczenia” - przyznaje po latach Polak.
Zobacz więcej na temat:  emigracja ojczyzna rodzina na swoim rodzina wakacje 2021 turystyka Dolny Śląsk rower Francja Małgorzata Frydrych

Dolny Śląsk Natalii i Tomasza. Angielski „Pokój i Spokój” w poniemieckim domu

„Wróciliśmy do Polski z konkretnym pomysłem na nasze życie. Chcieliśmy prowadzić klimatyczny pensjonat, w jakich mieliśmy okazję mieszkać podróżując po Wyspach w czasie naszej brytyjskiej emigracji. Szkopuł w tym, że nie mieliśmy doświadczenia w turystyce. To nas jednak nie zniechęciło. Dwa lata szukaliśmy odpowiedniego domu. Zauroczył nas poniemiecki budynek na Dolnym Śląsku. Było sielsko i po angielsku. Po ośmiu miesiącach generalnego remontu i pracy po kilkanaście godzin na dobę, mieliśmy również pokoje dla gości” - wspominają, dziś już z uśmiechem, Natalia i Tomasz Marszałek.
Zobacz więcej na temat:  emigracja rodzina rodzina na swoim wychowanie tradycja dzieci turystyka wakacje 2021 Małgorzata Frydrych

Wracał z rodziną z wakacji. Zasnął za kierownicą i uderzył w dwa ogrodzenia

Większość z nas chce wykorzystać urlop maksymalnie intensywnie. Przekłada się to jednak na zmęczenie i spadek refleksu za kółkiem. Przekonał się o tym kierowca wracający z rodziną z wakacji – zasnął za kierownicą i uderzył w dwa ogrodzenia.
Zobacz więcej na temat:  kierowca kierowcy Radio kierowców Polskie Radio Kierowców wypadek małopolskie wakacje 2021 motoryzacja samochody Polskie Radio wakacje zdrowie regiony samochód

Pomorskie: 9-letni rowerzysta wpadł pod samochód. Policja wyjaśnia okoliczności wypadku

W miejscowości Narkowy (woj. pomorskie) doszło do potrącenia jadącego na rowerze 9-latka. Chłopiec skręcając w lewo wpadł wprost pod jadący w tym samym kierunku samochód marki Renault. Dziecko z poważnymi obrażeniami trafiło do szpitala. Pomorscy policjanci badają okoliczności wypadku.
Zobacz więcej na temat:  kierowca kierowcy Radio kierowców Polskie Radio Kierowców wypadek wakacje 2021 motoryzacja samochody pomorskie Polskie Radio wakacje regiony samochód rower społeczeństwo bezpieczeństwo bezpieczeństwo na drodze

„Ogród Dobrych Myśli”. Plajny Pauliny Budzińskiej

Zaczęło się od marzenia małej dziewczynki o sieci hoteli. Później były studia z filologii hiszpańskiej w Poznaniu i fascynacja kulturą latynoską. „Jeszcze na studiach wyjechałam do Hiszpanii, po zakończeniu edukacji zdecydowałam się osiedlić w Meksyku. A później przyszedł kryzys 2009 roku i okazało się, że przetrwać go najłatwiej będzie w Polsce. Przenieśliśmy się z mężem do Warszawy. Dziś mieszkam w Ogrodzie Dobrych Myśli we wsi Plajny, liczącej zaledwie dwudziestu mieszkańców” - relacjonuje Paulina Budzińka.
Zobacz więcej na temat:  emigracja Hiszpania Meksyk wakacje 2021 turystyka Mazury Warmia Małgorzata Frydrych

Emigracja i powrót z Niemiec do Dworku Króla Stanisława

„Kiedyś robiłem wiele, żeby z Polski wyjechać, dziś robię wszystko, by jak najszybciej do Polski wrócić” - przyznaje Stanisław Król. Polak mieszkający od ponad trzydziestu lat w Niemczech, stworzył na Mazurach turystyczne miejsce z klimatem, Dworek Króla Stanisława. "Daję sobie jeszcze dwa lata na przeprowadzkę" - dodaje.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa rodzina Mazury turystyka wakacje 2021 POLSKA przyroda wieś inwestycje Małgorzata Frydrych