Polskie Radio
Section05
Małgorzata Frydrych

„Nie ma co odkładać marzeń na emeryturę”. Siedlisko Soce Moniki i Pawła Hajduczenia

Wrócili ze świata by stworzyć swój mały, prywatny świat na Podlasiu. „Podróżując i mieszkając w dużych miastach doszliśmy do wniosku, że to niekoniecznie jest dla nas. Najlepiej czujemy się otoczeni naturą, gdzieś gdzie nie ma pędu a jest spokój. I rozważając za i przeciw powrotu do Polski, doszliśmy do wniosku, że skoro mamy takie swoje miejsce na Podlasiu, to nie ma co odkładać marzeń na emeryturę” - wspominają Monika i Paweł Hajduczenia, twórcy „Siedliska Soce”.
Zobacz więcej na temat:  emigracja podróże Australia Polonia turystyka wakacje 2021 wakacje na wsi Podlasie rodzina na swoim Małgorzata Frydrych

„Jest tam przecież mój kraj, moja ojczyzna”. Powrót z Niemiec po 31 latach

„Wyjechałam z Polski z rodzicami, mając 10 lat. Wróciłam po czterdziestce. Szalona różnica czasu i mojej perspektywy. Oczywiście miałam kontakt z Polską i często w Polsce bywałam. Ale poważna decyzja o powrocie została podjęta dopiero teraz. Jednak na przestrzeni lat, ta myśl towarzyszyła mojemu życiu, że jest tam przecież mój kraj, moja ojczyzna. Tak to czułam” - wspomina Aleksandra Fedorska.
Zobacz więcej na temat:  emigracja Polonia Niemcy rodzina wychowanie język ojczysty język polski edukacja praca Małgorzata Frydrych

„Dwie narodowości, jeden dom”. Małżeństwa mieszane w Polsce

Miłość nie zna granic, kiedy jednak małżonek - obcokrajowiec decyduje się zamieszkać w ojczyźnie współmałżonka, wiąże się to z konkretnymi wyzwaniami. „Przede wszystkim wcześniej lub później uwydatni się bariera językowa. Należy też pamiętać, że większość obowiązków formalnych, urzędowych, a na początku również codziennych, jak zakupy w lokalnej piekarni, spadną na osobę, która posługuje się językiem kraju, w którym małżeństwo mieszane zdecydowało się zamieszkać” - wyjaśnia Karolina Mears.
Zobacz więcej na temat:  emigracja Polonia język polski małżeństwo turystyka Anglia język angielski Małgorzata Frydrych

Polska Johna Borrella. „Kania Lodge na Kaszubach stała się moim domem”

„Na Kaszuby przyjechałem z żoną, Polką, którą poznałem w Afryce. Jej rodzice mieli domek nad jeziorem Białym. Zauroczyło mnie to miejsce. Piękno przyrody, przestrzeń, cisza. Pracowałem jako korespondent wojenny, ponad dwadzieścia lat patrzyłem na krzywdę ludzi, mieszkałem w hotelach. To było wymarzone miejsce, żeby osiąść, zbudować dom i zająć się zawodowo czymś nowym” - opowiada John Borrell.
Zobacz więcej na temat:  emigracja Nowa Zelandia POLSKA Kaszuby turystyka wakacje 2021 transformacja ustrojowa biznes biznes za granicą kuchnia polska Małgorzata Frydrych

Kinga Berdzik de Ortiz o projekcie „Polki na 7 kontynentach”

„Chciałam zobaczyć świat oczami Polek żyjących na wszystkich kontynentach. Mieszkam w Meksyku i ciągle dostaje pytania o to jak się tu żyje, co jemy, jak obchodzimy święta. Dzieląc się swoją wiedzą, postanowiłam porozmawiać z rodaczkami o ich życiu na emigracji” - zaznacza Kinga Berdzik de Ortiz, autorka projektu „Polki na 7 kontynentach”.
Zobacz więcej na temat:  emigracja Polonia Meksyk ŚWIAT Ameryka Środkowa Ameryka Południowa Ameryka Północna Azja Australia Europa Oceania Antarktyda kobieta język polski Małgorzata Frydrych

„Byłem ciekawy kraju w którym się urodziłem”. Grzegorz Piecyk o powrocie do Polski z Francji

Większość polskich emigrantów deklaruje, że wraca do kraju dla rodziny. Grzegorz Piecyk zmienił założenia i jako jedyny z rodziny postanowił wrócić do Polski z Francji, do której wyemigrował z rodzicami i rodzeństwem w dzieciństwie. „Byłem ciekawy kraju w którym się urodziłem, ludzi tu żyjących. Różnice materialne nie miały dla mnie znaczenia” - przyznaje po latach Polak.
Zobacz więcej na temat:  emigracja ojczyzna rodzina na swoim rodzina wakacje 2021 turystyka Dolny Śląsk rower Francja Małgorzata Frydrych

Dolny Śląsk Natalii i Tomasza. Angielski „Pokój i Spokój” w poniemieckim domu

„Wróciliśmy do Polski z konkretnym pomysłem na nasze życie. Chcieliśmy prowadzić klimatyczny pensjonat, w jakich mieliśmy okazję mieszkać podróżując po Wyspach w czasie naszej brytyjskiej emigracji. Szkopuł w tym, że nie mieliśmy doświadczenia w turystyce. To nas jednak nie zniechęciło. Dwa lata szukaliśmy odpowiedniego domu. Zauroczył nas poniemiecki budynek na Dolnym Śląsku. Było sielsko i po angielsku. Po ośmiu miesiącach generalnego remontu i pracy po kilkanaście godzin na dobę, mieliśmy również pokoje dla gości” - wspominają, dziś już z uśmiechem, Natalia i Tomasz Marszałek.
Zobacz więcej na temat:  emigracja rodzina rodzina na swoim wychowanie tradycja dzieci turystyka wakacje 2021 Małgorzata Frydrych

„Ogród Dobrych Myśli”. Plajny Pauliny Budzińskiej

Zaczęło się od marzenia małej dziewczynki o sieci hoteli. Później były studia z filologii hiszpańskiej w Poznaniu i fascynacja kulturą latynoską. „Jeszcze na studiach wyjechałam do Hiszpanii, po zakończeniu edukacji zdecydowałam się osiedlić w Meksyku. A później przyszedł kryzys 2009 roku i okazało się, że przetrwać go najłatwiej będzie w Polsce. Przenieśliśmy się z mężem do Warszawy. Dziś mieszkam w Ogrodzie Dobrych Myśli we wsi Plajny, liczącej zaledwie dwudziestu mieszkańców” - relacjonuje Paulina Budzińka.
Zobacz więcej na temat:  emigracja Hiszpania Meksyk wakacje 2021 turystyka Mazury Warmia Małgorzata Frydrych

Emigracja i powrót z Niemiec do Dworku Króla Stanisława

„Kiedyś robiłem wiele, żeby z Polski wyjechać, dziś robię wszystko, by jak najszybciej do Polski wrócić” - przyznaje Stanisław Król. Polak mieszkający od ponad trzydziestu lat w Niemczech, stworzył na Mazurach turystyczne miejsce z klimatem, Dworek Króla Stanisława. "Daję sobie jeszcze dwa lata na przeprowadzkę" - dodaje.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa rodzina Mazury turystyka wakacje 2021 POLSKA przyroda wieś inwestycje Małgorzata Frydrych

Plattówka Anny. Polskie krajobrazy z nutą hiszpańskiej kuchni

Anna Platte wróciła do kraju aby pomóc chorej mamie poprowadzić ośrodek wypoczynkowy do końca sezonu. „Zawiesiliśmy z mężem naszą pracę na trzy miesiące, spakowaliśmy synka i niezwłocznie przyjechaliśmy do Polski. Mama, mimo pierwszej chemii, jeszcze pracowała będąc w szpitalu.  Niestety po dwóch miesiącach przegrała z białaczką. Zostaliśmy z ogromnym smutkiem i równie wielkim wyzwaniem” - wspomina Polka.
Zobacz więcej na temat:  emigracja rodzina praca Hiszpania dzieci wakacje wakacje 2021 Mazury turystyka choroba Małgorzata Frydrych

Ze Szkocji na Mazury. „To najlepsza decyzja jaką w życiu podjąłem”

Tomasz Wielgosz wrócił ze Szkocji by otworzyć Dom w Akacjach na Mazurach. „Pandemia stworzyła przestrzeń, aby zrealizować snute przez lata, ciche plany i marzenia. Wszystko było pozamykane, praca zdalna. Stwierdziłem, że w Polsce mam więcej do zrobienia” - wyjaśnia.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa Mazury praca turystyka rodzina podróże Podróże rodzinne Polonia Małgorzata Frydrych

Powrót z Holandii. „Chciałam, żeby moje dzieci mówiły swobodnie po polsku”

„Zaniepokoiła mnie uwaga nauczycielki z holenderskiej szkoły, że nie powinnam mieszać dziecku w głowie, ucząc syna języka polskiego. Później ilekroć spotykałam dyrektorkę, podnosiła palec do góry i mówiła: proszę pamiętać, język niderlandzki! A ja chciałam, żeby moje dzieci posługiwały się także językiem ojczystym matki. To przesądziło o naszym powrocie do Polski” - wyjaśnia Agnieszka van der Plaat.
Zobacz więcej na temat:  edukacja dzieci szkoła Holandia obcokrajowcy Niderlandy wychowanie POLSKA Małgorzata Frydrych

Wkrótce ukaże się publikacja "Partyzanci. Dziennikarze na celowniku Łukaszenki"

Polscy dziennikarze postanowili zebrać w książkę biografie dwudziestu białoruskich dziennikarzy, zatrzymanych przez reżim Łukaszenki, a dochód z jej wydania przeznaczyć na pomoc dla nich. Publikacja „Partyzanci. Dziennikarze na celowniku Łukaszenki” ma się ukazać 9 sierpnia 2021 roku, w rocznicę zakończonych przelewem krwi protestów, po sfałszowanych wyborach prezydenckich na Białorusi.
Zobacz więcej na temat:  Białoruś protest areszt Maciej Jastrzębski dziennikarze KSIĄŻKA wolność prasy wolność słowa propaganda przemoc Mińsk Małgorzata Frydrych

Sejneńszczyzna Zofii Mackiewicz. Wakacje z językiem polskim

Zofia Mackiewicz zamieniła słoneczną Padwę na dużo chłodniejszą Sejneńszczyznę. „Nie od razu wiedziałam, co będę tu robić i jak żyć, ale byłam przekonana, że podjęłam najlepszą w moim życiu decyzję. Była późna jesień więc kupiłam drewno i siekierę, z myślą by przetrwać zimę, i z założeniem, że reszta jakość się poukłada” - przyznała tuż po powrocie.
Zobacz więcej na temat:  emigracja praca KULTURA Sejny Padwa pandemia rynek pracy rodzina Małgorzata Frydrych

10. edycja Festiwalu Folkowisko. Kulturalne smaki Roztocza

„Tu się przyjeżdża, żeby zaczerpnąć smaków z kultury i przeszłości. Doskonała muzyka, teatr i pisarze, do tego pierogi, rosół, piróg biłgorajski, ryby z sąsiednich stawów, lokalne napoje” - zapewnia organizator Festiwalu Folkowisko, Marcin Piotrowski. A w programie są koncerty, plenerowy teatr, Dzieciowioska, i spotkania literackie. W Gorajcu na Roztoczu, 8 lipca, rozpocznie się jubileuszowa, 10. edycja wydarzenia.
Zobacz więcej na temat:  emigracja KULTURA folklor podkarpackie Kapela Ze Wsi Warszawa Marcin Piotrowski Irlandia kultura żydowska Białoruś Ukraina Małgorzata Frydrych

Dwór w Radoniach. „Wciąż uczymy się miejsca, które od 20 lat nazywamy domem”

Historia miejsca utkana jest z historii wielu ludzi, którzy dany budynek zamieszkiwali, śmiali się i płakali, żyli i umierali. „Od 20 lat odkrywamy sekrety dworu w Radoniach, który stał się domem dla naszej rodziny” - przyznaje Beata Korzeniowska – Matraszek.
Zobacz więcej na temat:  emigracja Polonia Wielka Brytania historia Polski wakacje podróże ciasta lemoniada chleb czas wolny rower Brexit obywatelstwo Małgorzata Frydrych